Reclame van fietsfabrikant VanMoof is door de Franse reclamecodecommissie geweigerd. De reclame zou angst voor auto’s creëren aldus deze onwijze commissie (ARPP).
Terwijl ook in Frankrijk de coronacrisis heeft aangetoond dat auto’s een onderdeel vormen van het wereldwijde milieu- en klimaatprobleem krijgt de Franse ‘autoriteit’ het voor elkaar om een reclame voor het gezonde alternatief (fietsen) te verbieden.
Je ziet op het reclamefilmpje massa’s auto, schoorstenen, flitslichten en verkeersopstoppingen gereflecteerd een glanzend zwarte wagen. De reclame is voor een elektrische fiets (niet helemaal gezond, maar toch veel minder slecht voor milieu en klimaat dan de auto). “Sommige beelden zijn naar onze mening onevenwichtig en brengen de hele autobranche in diskrediet” heeft de ARPP aan VanMoof laten weten. “De beelden van schoorstenen/fabrieken en een ongeluk creëren een klimaat van angst. Dat moet worden aangepast.”
VanMoof beschuldigt de ARPP er van de Franse autoindustrie te willen beschermen. Taco Carlier, oprichter van Van Moof, zegt de reclame niet aan te passen. “Het is opmerkelijk dat de autoindustrie zijn milieuproblemen mag verdoezelen terwijl er censuur geldt voor mensen die dat aankaarten.” De ARPP gooit dat verwijt verre van zich. De reclame is al in Nederland en Duitsland uitgezonden. Dit soort berichten is natuurlijk goed voor de naamsbekendheid van de fietsenmaker.
Bron: the Guardian