Slecht weer slecht voor restaurantrecensies

Georgia Tech is een technologisch instituut uit de Amerikaanse staat Georgia. Die hadden waarschijnlijk even niks te doen en hebben toen, samen met Yahoo, naar 1,1 miljoen restaurantrecensies op internet gekeken. Daar moet je sowieso je bedenkingen bij hebben en dat (voor)oordeel wordt bevestigd. Recensies die werden geschreven terwijl buiten het weer onaangenaam was (sneeuw, regen, kou) waren veel negatiever dan die op mooie dagen waren geschreven, zo blijkt uit de studie.“Mensen zien zichzelf als gourmets, maar we zijn eigenlijk meer weermensen”, zegt Saeideh Bakhshi van Georgia Tech. Het blijkt ook dat in de zomer verreweg de meeste recensies worden geschreven, maar juli en augustus zijn erg warm in grote delen van de VS en dat is (dus) slecht voor de beoordeling. November maakten de meeste beoordelaars het mildst. Bakhshi: “Weer beinvloedt onze stemming en dus kan een mooie dag tot een mooie recensie leiden en een regendag tot een slechte.”
De recensenten zijn vooral wat hoger opgeleide mensen, blijkt uit de studie. In een gebied met 50% hoger opgeleiden worden drie keer meer recensies geschreven dan in een gebied met 10%. Verder blijkt dat stadsbewoners een stuk toleranter zijn dat plattelandsbewoners.

Bron: Eurekalert

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.