Mensen zijn snobs. Voor een goede wijn betaal je een goede prijs, denken ze. Goedkoop kan niet goed zijn. Onderzoekers van de universiteit van Yale (VS) rond Laurie Santos plaatsten aapjes in soortgelijke situaties. Die bleken, uiteraard, geen last te hebben van die prijsdwang. Dat, ondanks het feit dat de kapucijnaapjes de waarde van goederen had leren kennen. De onderzoekers wilden weten waar dat vreemde, irrationele gedrag van de mens vandaan komt. Waarschijnlijk het verhaal van de klok en de klepel.
Apen zijn gevoelig voor waarden, daar zit het verschil niet in. De bekende Nederlandse apendeskundige Frans de Waal deed ooit proeven met apen, waarbij de ene aap een lagere beloning kreeg voor dezelfde taak als een ander. Dat leidde tot groot ongenoegen bij de ‘misdeelde’, die eerder wél genoegen had genomen met dezelfde beloning. Eerder onderzoek van de groep had al aangetoond dat apen niet graag dingen verliezen. Ze zou hebben gevonden dat ze eerder verlies proberen te vermijden dan winst willen halen. Die onderzoekuitkomst wordt door andere onderzoekers overigens betwist.
Bij dit onderzoek kregen de apen zoetigheid met dezelfde voedingswaarden, maar met een ander uiterlijk en verschillende ‘prijzen’ (het equivalent van merken). De apen kozen voor de goedkoopste merken als ze moesten betalen om ze te krijgen. Ze hadden liever drie snoepjes in plaats van een. Als ze konden kiezen, zonder te betalen, kozen ze niet voor het ‘duurste’ snoepje zoals mensen zouden doen. Santos: “Onze waarnemingen laten zien dat de aapjes geen last hebben van het prijseffect bij hun keuze en zich dus rationeler gedragen dan mensen. Het is een van de eerste terreinen waarbij dat is aangetoond. Voor mensen betekent een hoge prijs dat anderen dat product zeer waarderen.” Volgens Santos zou onze grotere ervaring met markten ons voor de gek houden. Kennis als last, dus.
Bron: Le Monde