De robot rukt op in Japan

Pepper-robot van Aldebaran

Pepper in gesprek met een vrouw (foto: Aldebaran)

Mitsubishi UFJ, de grootste bank van Japan, staat op het punt robots ‘in dienst’ te nemen. Nao, een bijna 60 cm grote robot, is ontwikkeld door het Franse bedrijf Aldebaran, onderdeel van het Japanse telecombedrijf SoftBank. Nao, die 19 talen spreekt, zal in april op proef beginnen. Ook andere bedrijven in Japan hebben aangekondigd robots in dienst te zullen nemen. Japan worstelt met een snel toenemende vergrijzing en ziet robots kennelijk als oplossing voor het groeiende tekort aan ‘helpende handen’.

Nao, heeft een camera bij wijze van oog.  Daarmee neemt hij/zij de gezichtsuitdrukking van de klant op, om op een adekwate manier te kunnen reageren op diens vragen. In Japan hebben meer bedrijven aangekondigd om robots te gaan gebruiken in de dienstverlening. Voedingsbedrijf Nestlé Japan wil Pepper, ook van Aldebaran, gaan gebruiken om zijn koffiemachines te gaan verkopen in de meer dan 1000 vestigingen van het bedrijf. Pepper meet 1,2 m en werkt al als winkelbediende in telefoonwinkels van SoftBank in Tokio. Volgens SoftBank-baas Masayoshi Son zou deze ontwikkeling een klein stapje zijn op weg naar de verwezenlijking van een droom: robots te maken die menselijke gevoelens begrijpen en zelfstandig kunnen handelen. Dat zit nog. Wat doet Son als de robots dingen gaan doen die hij niet wil?
Vorige maand meldde de uitbater van het Huis ten Bosch-themapark in Nagasaki, dat het bij het park behorend Henn na-hotel als het deze zomer open gaat vrijwel geheel door robots zal worden bedreven, van de receptionist en portier tot de ‘kamermeisjes’. De gasten krijgen de mogelijkheid via gezichtsherkenningstechnologie toegang tot het hotel te krijgen. Een sleutel is dan (dus) niet nodig. Overigens zal de mens niet helemaal verdwenen zijn. Tien werknemers van vlees en bloed schijnen daar ook nog wat klusjes te gaan doen.
Mitsubishi UFJ denkt dat Nao zelfs met de lastigste klant overweg zal kunnen. Het bedrijf bereidt zich vast voor op een verdere robotisering met het oog op de Olympische Spelen in Tokio in 2020. “Robots kunnen dingen die onze menselijke medewerkers niet kunnen, zoals 24 uur per dag werken en het spreken van vele talen”, zegt Takuma Nomoto, hooft itc bij Mitsubishi UFJ.

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.