In verscheidene landen van de wereld worden eindelijk klimaatPLANNEN gemaakt, aan het terugdringen van de broeikasuitstoot is nog nauwelijks iets gedaan. Merkwaardig genoeg blijft het autobezit in die plannen ongemoeid. Wel zeggen diverse landen te streven naar het op den duur verbieden van brandstofauto’s, maar het alternatief in die plannen, de elektrische auto, is nergens een oplossing voor. In het Verenigd Koninkrijk heeft het onderzoekscentrum voor energievraagoplossingen CREDS de regering gevraagd een strategie te ontwikkelen om mensen mogelijkheden te beiden de auto de deur uit te doen. Het autoverkeer zal hoe dan ook aan banden moeten worden gelegd, vindt CREDS.
Ik zeg het maar weer eens. Een auto is een is in alle opzichten verkwistend: die verkwist energie, mensenlevens, gezondheid, schaarse ruimte en misbruikt onze schone lucht. Het is eigenlijk te zot voor woorden dat we het normaal zijn gaan vinden dat je om je te bewegen zo’n 1000 kg aan materiaal moet verplaatsen en het energierendement van een auto is bijzonder laag (van bron tot beweging grofweg 1%, de rest wordt verkwist). Met de elektrische auto wordt het iets minder slecht, maar ook die heeft vele kilogrammen nodig om een lichaam te verplaatsen. Daar komt bij dat die elektrische energie ergens vandaan moet komen; op het ogenblik vooral van fossiel gestookte krachtcentrales.
“De auto is een grote blinde vlek voor het regeringsbeleid”, zegt Jillian Anable, die zich in het (bredere) CREDS-rapport heeft ontfermd over de mobiliteit (pdf-bestand). “Al jaren proberen ministers de (groeiende; as) vraag te beantwoorden met meer wegen.” In Nederland is dat al niet anders. Volgens Anable zullen er altijd mensen zijn die afhankelijk blijven van een auto, maar zij ziet ook dat steeds meer jonge mensen in steden geen auto’s meer kopen. Alternatieven zijn er volop: lopen, fietsen, openbaar vervoer of een auto huren als het echt niet anders kan (wat moeilijk voorstelbaar is). Deels is dat ook nog eens goed voor je gezondheid.
“Het is mooi dat het autobezit in elke leeftijdsgroep stagneert, behalve bij de 60-plussers”, zegt Anable, die doceert aan de universiteit van Leeds. “De regering zou daarvan gebruik moeten maken.” Auto’s zijn verkwistend. Ze staan voor het overgrote deel (98%) te staan en ruimte in te nemen, eenderde wordt niet dagelijks gebruikt. “Als je een auto hebt”, zegt de hoogleraar, “dan ga je die ook gebruiken voor korte ritjes. Als mensen de auto weg doen dan vragen ze zich vaak af waarom ze er ooit een gekocht hebben.”
Maatregelen
Het heeft veel te maken met bereikbaarheid. Bouw huizen op plaatsen die zonder auto makkelijk te bereiken zijn en hetzelfde geldt voor bedrijven. In het Verenigd Koninkrijk heeft een kwart van de huishoudens geen auto.
De hoogleraar steunt het streven van de overheid om de fossiel aangedreven voertuigen in de ban te doen, maar vindt het tempo waarin dat gebeurt veel te traag (we hebben het dan nog steeds over het VK). Daar komt nog eens bij dat er de neiging is steeds zwaardere auto’s te kopen. Het zou verstandig zijn die uit bepaalde gebieden te weren, stelt ze, al zou ik die ’tanks’ helemaal verbieden.
Alle goede voornemens zouden nog wel eens schipbreuk kunnen lijden als mensen ver van hun werkplek gaan wonen en de auto als een mobiel kantoor gaan gebruiken terwijl ze in de file zitten die ze zelf gecreëerd hebben, schrijft de CREDS-onderzoekster. De baas van de AA (de Britse ANWB) Edmund King erkent dat elektrische auto’s de opstoppingen erger kunnen maken. “Je kunt je het scenario voorstellen als de zelfrijdende auto’s in een stadscentrum komen waar geen parkeerplaatsen zijn. De inzittenden kunnen dan uitstappen, terwijl de auto doelloos rondjes rijdt.” King blijkt een voorstander van rekeningrijden te zijn.
De auto is voor de politiek nog steeds een te mijden fenomeen. Wie aan de auto komt is gedoemd zetels te verliezen is de wijd verspreide mening in het land van de politici, maar zelfs politici zouden toch moeten inzien dat het autodom een dom en doorgedraaid systeem is. Autorijders zijn verslaafden en die moeten geholpen worden (net als bij rokers is gebeurd). Daar helpt je het klimaat ook nog eens mee, naast de volksgezondheid en nog zo wat zaken…
Bron: BCC