Moderne personendiesels produceren aanzienlijk meer giftige uitlaatgassen dan vrachtwagens en bussen, zo blijkt uit een recent rapport. Volgens de onderzoekers komt dat doordat zware voertuigen in de EU aan strengere tests onderworpen worden dan personenauto’s. Zelfs personenwagens die voldoen aan de Euro 6-norm produceren in de echte wereld veel meer stikstofoxides dan in het lab. Vrachtwagens en bussen worden op de weg getest, personenwagens op de rollenbank.
Stikstofoxides (NOx) komen in de lucht terecht door verbrandingsprocessen, met name door verbrandingsmotoren en elektriciteitscentrales. Volgens het Europees Milieuagentschap veroorzaken deze stoffen jaarlijks tienduizenden vroegtijdige overlijdens in Europa. De tol is het hoogst in Italië (21 040) en het Verenigd Koninkrijk (11 940). België staat met 2320 overlijdens in 2013 op de 6de plaats, Nederland 7de met 1820 vroegtijdige sterfgevallen.
Vrachtwagens
Het zwakke punt het Europese testsysteem is dat personenwagens nog steeds op de rollenbank worden getest, waar ze aan de normen voldoen, terwijl die in de praktijk ver worden overschreden. Vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, stoten beduidend minder NOx uit dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de Euro 6-norm. Dat komt volgens de onderzoekers doordat zware voertuigen in Europa op echte wegen worden getest.
De onderzoekers deden de test ondere realistische rijomstandigheden en vergeleken de uitstoot van vrachtwagens en bussen met die van auto’s. De geteste vrachtwagens en bussen stootten gemiddeld ongeveer 210 mg NOx/km. Dat is minder dan de helft van de 500 mg die dieselwagens uitstootten. Bussen en vrachtwagens hebben echter grotere motoren en verbranden meer diesel per kilometer. Omgerekend per liter diesel stoten auto’s tien keer meer NOx uit. Op de weg blijken ze ongeveer zes keer meer uit te stoten dan officieel is toegelaten.
Als gevolg van het dieselschandaal worden er vanaf september 2017 nieuwe regels ingevoerd voor die tests, maar volgens de ICCT gaat de hervorming niet ver genoeg. Ook bij personenwagens zal de uitstoot op de weg worden gemeten, maar fabrikanten zullen nog altijd speciale prototypes kunnen aanleveren voor die emissietests, stellen de onderzoekers. Volgens hen zou het beter zijn om de uitstoot van de personenauto’s te meten, terwijl klanten er normaal mee rijden. Een dergelijk systeem is al in gebruik in de Verenigde Staten. De Europese autofabrikanten stribbelen echter heftig tegen en de Europese Commissie is in het verleden al vaker gevoelig gebleken voor die weerstand.
Bron: de Morgen