Volgens een rapport van de wereldge-zondheids-organisatie WHO is de lucht in 90% van de onder-zochte 1800 steden voor de inwoners ongezond. De luchtverontreiniging ligt er duidelijk boven door de WHO vastgestelde normen. Vooral in Afrika en Zuidoost-Azië is de situatie in steden slecht. Schuld daaraan zijn met name het autogebruik en de vaak slechte verbranding van fossiele brandstoffen. “Vele stadscentra zijn gehuld in een smerige lucht, waardoor de skyline onzichtbaar wordt”, zegt Flavia Bustreo van de WHO. Het is gevaarlijk die lucht in te ademen.
China was onlangs nog in het nieuws vanwege voortdurend smogalarm. Volgens Chinese wetenschappers kan er door de slechte luchtkwaliteit in de Chinese hoofdstad Peking eigenlijk niet gewoond worden. Inmiddels is de Chinese overheid ook wakker geworden. Dit jaar wordt er € 1,2 miljard uitgetrokken ter bestrijding van de luchtvervuiling. Dat geld is bedoeld om lokale overheden aan te zetten tot verbeteringen van de luchtkwaliteit. Ook India staat hoog op de vervuilingslijst. Zo is de hoeveelheid fijn stof in Dehli gemiddeld bijna acht keer zo hoog als in Berlijn (153 tegen 20 µg/m3).
Overal wordt er door de bevolking geageerd tegen de slechte luchtkwaliteit. In Bogotá, hoofdstad van Colombia, zouden verkeersmaatregelen, waaronder betere voorzieningen voor fietsers en voetgangers, hebben geleid tot een betere kwaliteit. Uit WHO-kringen klinkt dan ook optimisme. De kwaliteit van de lucht kan door plaatselijke maatregelen worden verbeterd. Daar hoeven geen internationale afspraken voor gemaakt te worden.
Volgens de VN-organisatie sterven er jaarlijks zevenmiljoen mensen door de luchtverontreiniging. Iedere achtste dode zou te maken hebben met luchtverontreiniging: 3,7 miljoen als gevolg van smog en 4,3 miljoen door vervuild binnenklimaat.
Bron: der Spiegel