Een groep onderzoekers van de technische universiteit München en van Berlijn werkt in het kader van het Europese project hersenvlucht (Brain Flight) aan de realisering van een vliegtuig dat met de ‘denkkracht’ van een piloot is te besturen. Het systeem werkt via de koppeling van hersensignalen, zoals gemeten met een elektroencefalograaf, en de besturing van het vliegtuig. De proeven in een vluchtsimulator schijnen veelbelovend te zijn. Onduidelijk is wat het doel van het onderzoek is. Een zelfsturend vliegtuig lijkt veel meer voor de hand te liggen en dat is er eigenlijk al. De automatische piloot, bijvoorbeeld, bleek jaren geleden al veel beter te landen dan een menselijke.
Dertig jaar geleden maakte Clint Eastwood de film Firefox over een Amerikaanse piloot die in de Sovjetunie een geavanceerd, want ‘onzichtbaar’, gevechtsvliegtuig moest zien te stelen. Naast eigenschappen als onzichtbaarheid en de supersone snelheden bleek deze Vuurhond ook te beschikken over de mogelijkheid raketten af te schieten via ‘denkkracht’. De Duitse onderzoekers zeggen beter te kunnen: hun ‘vliegtuig’ is in zijn geheel te sturen met ‘denkkracht’. Kunst, we zijn dertig jaar verder.
In Berlijn ontwikkelden onderzoekers een algoritme om gebruik te maken van de hersensignalen die gemeten worden met een encefalograaf. De piloot draagt daarom een soort badmuts met de sensoren. De proeven met het denksturen zijn uitgevoerd in een vluchtsimulator door proefpersonen die een verschillende vliegvaardigheid hadden. Een had zelfs nog nooit in een cockpit gezeten. De resultaten zouden heel bemoedigend (?) zijn. Verschillende proefpersonen waren in staat met ‘denkkracht’ manoeuvres uit te voeren die ook onderdeel uitmaken van het vliegersexamen. Een proefpersoon slaagde erin te landen, terwijl anderen er in slaagden onder slechte omstandigheden, zoals slecht zicht, op de juiste manier op de landingsbaan aan te vliegen. Er vallen nog wel wat probleempjes op te lossen, zoals het ‘aanvoelen’ van de mechanische berperkingen van een vliegtuig in volle vlucht.
Het onderzoek vindt plaats in het kader van het Europese project Brain Flight. Volgens Tim Fricke van de technische universiteit van München is het project bedoeld om meer mensen ‘luchtwaardig’ te maken. Denkvliegen zou makkelijker zijn dan handbesturing. Het zou ook de belasting van piloten verminderen en de veiligheid vergroten, omdat ze dan meer gelegenheid hebben ook andere manuele taken uit te voeren. Lijkt me een gek idee. Mik op het pilootloze vliegtuig. Google is vast met de auto begonnen.
Bron: Futura-Sciences