Bussen en fietsen kunnen wereld biljoenen besparen

Fietsverkeer

De fiets en de snelbus zouden steden veel geld besparen, de economie stimuleren en nog zo wat

Het argument dat in de VS veel gehanteerd wordt dat het terugschroeven van de kooldioxideuitstoot de economie ruïneert is onzin, tenminste als we de conclusies geloven die de economen van New Climate Economy hebben neergelegd in hun rapport Accelerating Low‐Carbon Development in the World’s Cities (Het versnellen van een koolstofarme ontwikkeling in de wereldsteden). Efficiënter vervoer, gebouwen en afvalverwerking zouden steden in de wereld een besparing van 17 biljoen dollar (ruim € 15 biljoen) opleveren, zo becijferden ze. Klimaatbeleid loont.
De besparingen zouden komen van de stimulering van de economie, door lagere zorgkosten, vermindering van de armoede en het verminderen van de kosten verbonden aan de verstopping van steden. “Te lang is het argument gebruikt dat er een soort evenwicht is tussen welvaart en klimaatmaatregelen”, zegt onderzoekers Nick Godfrey. “In steden is dat een een verkeerde voorstelling. Feitelijk valt er veel te winnen aan welvaart en economische groei bij het nemen van klimaatmaatregelen.”
Vervoer is verantwoordelijk voor eenderde van de beoogde uitstootvermindering. Steden kunnen zichzelf bevrijden van opstoppingen, stellen de economen. Daar kan een reductie van kooldioxide van 3,7 miljard ton mee worden behaald. Dat zou 20% zijn van de hoeveelheid die nodig is om de 2°C-doelstelling te halen. Dat is mooi, maar mensen laten zich niet zo maar uit hun auto verdrijven. Bovendien is het opzetten van een ov-systeem niet goedkoop.
De opstellers van het rapport komen daarom met de aanbeveling: bussen en fietsen. Fietsen verkleint de verkeersopstoppingen, is gezond, is goedkoop en belast het milieu niet. Zorg voor goede fietsroutes en begin zoiets als deelfietsen. Zo’n 700 steden zouden dat al doen. Dan bussen die op vrije banen rijden en niet al te vaak stoppen, want bedoeld voor de langere afstanden. Bussen zijn veel goedkoper in aanleg (en gebruik?) dan trams, metro’s of treinen. Meer dan 200 steden zouden al zo’n snelbussysteem hebben. Godfrey: “Betere vervoerssystemen hebben een aanzienlijk economisch rendement.” Dan moeten stadsbestuurders de fiets en de snelbus niet als hinderlijk zien maar als een mogelijkheid, vindt hij. Tja, papier is geduldig, maar probeer die automobilist eens uit zijn autootje te krijgen…

Bron: Wired

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.