Schepen zijn nuttige maar vieze transportmiddelen die niet bepaald ‘fijnzinnige’ brandstoffen verstoken. In de loop der jaren zijn er wel wat ontwerpen verschenen van boten die zich duurzaam verplaatsen (zeilschepen, bijvoorbeeld, maar die hebben weer andere nadelen), maar voor zover ik het kan zien hebben die nog geen vervolg gekregen. In april lag er in de Amsterdamse haven een boot die vaart op windkracht maar ook op zonne-energie en daarbij meteen brandstof aanmaakt (waterstof), de Energy Observer. Of die moderne zeilboot school zal maken valt nog te bezien, opmerkelijk is die wel.
Het natuurlijk nog maar een ‘varend idee’ of eigenlijk een varend lab. De Energy Observer is voorzien van allerlei technieken om energie op te wekken om, uiteindelijk, vooruit te komen. Het is het idee dat de boot (dat mag je nooit zeggen van een zeemanvrouw) alles bij elkaar zo’n vijf jaar rondvaart. De reis is in 2017 al begonnen.
De katamaran is 30 m lang en wordt aangedreven door elektromotoren. Oorspronkelijk stonden er twee verticale windturbines om, maar die zijn vervangen door moderne zeilen. Het waterstof voor die brandstofcellen wordt aan boord verkregen door de splitsing van water. De energie daarvoor komt van de zonnecellen, waarmee de boor vrijwel geheel bedekt is.
In Amsterdam zijn de twee zeilen gemonteerd met een oppervlak van elk 35 m2. Dat is in een dag gepiept, zoals was voorzien.
Kapitein Victorien Erussard stelt dat in de prognose die vijf jaar geleden was opgesteld ook plaats was voor windenergie. “Dat dachten we te vervullen met verticale windturbines, maar die bleken inefficiënt vanwege hun luchtweerstand. We gokten ook op vliegertechniek, maar ook dat pakte niet goed uit. Om onze doelen te bereiken moesten we uitzien naar andere oplossingen en die denken we gevonden te hebben in Oceanwings (de ‘zeilen’; as)”.
Het doel is om met de Energiewaarnemer zo veel mogelijk technieken uit te proberen. Erussard: “Op papier hebben die Oceanwings alleen maar voordelen. Geen tuigage, bijvoorbeeld. Weg met de kabels en lijnen. De Oceanwings® zijn vrijstaand en in feite 360° draaibaar. Hun stijfheid is twee maal groter dan bij conventionele zeilen.Alles is aanpasbaar. Met een druk op de knop vanaf de brug kunnen ze worden gehesen of gereefd.
50 tot 80% besparing
“Op het eerste traject naar Hamburg moeten die zeilen 50 tot 80% energiebesparing opleveren en kunnen we tot soms 100% van onze zonnecelenergie opslaan. Die gebruiken we om uit zeewater al varende waterstof te produceren. Die zeilen zijn revolutionair.”
De zeilen zijn al getest en volgens de kapitein/onderzoeker hebben we nu met een verbeterde versie te maken. “Ik ben ervan overtuigd dat er heel snel een versie 3.0 zal komen, die in serie kan worden geproduceerd die voldoet aan de eisen van het zeevervoer.”
Bron: Futura-Sciences