In Nederland mocht de KLM tijdens de coronacrisis blijven vliegen. Kennelijk is vliegen voor de Nederlandse regering een ‘essentiële’ bedrijvigheid. Sterker nog: het luchtvaartbedrijf kreeg miljarden coronaondersteuning. Van een klimaatcrisis was het kabinet-Rutte zich niet bewust. Uit een artikel in der Spiegel blijkt dat Europese vliegmaatschappijen heftig hebben geopponeerd tegen klimaatmaatregelen van Brussel. Lufthansa, die ook miljarden aan coronasteun heeft ontvangen, was daarbij volgens het Duitse blad bijzonder actief.
De Britse organisatie InfluenceMap is al maanden bezig die Europese luchtvaartlobby in kaart te brengen. De organisatie heeft inmiddels zo’n 800 documenten van die vlieglobby verzamelt (losgepeuterd, kun je beter zeggen). Volgens de organisatie doen die bedrijven net alsof ze achter de klimaatdoelstellingen staan, maar achter de coulissen werken ze aan het tegenovergestelde.
De vliegbedrijven willen niet betalen voor kooldioxideuitstoot, noch accijns op kerosine betalen en zijn tegen de inperking van korte vluchten. “De vliegbedrijven hebben inmiddels net zo’n sterke antiklimaatcampagne als de oliesector”, zegt Ben Youriev van InfluenceMap, “en dat in een tijd dat die miljarden aan coronasteun hebben ontvangen, betaald van belastinggeld.”
Bron: der Spiegel