Uit gelekte documenten zou zijn gebleken dat de Europese Unie zou zijn gezwicht voor de industrie. De EU zou gevaarlijke stoffen verbieden in consumentenproducten behalve in toepassingen waar die essentieel (?) voor zouden zijn. Dan hebben we over meer dan tienduizend stoffen waaronder ook de ‘vooraltijdverbindingen’ (slechts afbreekbaar) zoals de fluorverbindingen PFAS. Dat voornemen vormde een onderdeel van het groene akkoord dat de unie in 2020 had bereikt, maar daar zou nu nog maar een verwaterde versie van over zijn.
Tatiana Santos, hoofd chemicaliënbeleid bij het Europese milieuagbureau, een organisatie van milieuverenigingen, was niet blij met de ontwikkeling: “Het falen van de EU om gevaarlijke stoffen te bannen komt tot uiting in het bloed van bijna alle Europeanen. Elke vertraging brengt meer lijden, ziektes en voortijdige overlijdens met zich mee. Die terugtocht is de nagel aan de kist van het groene akkoord en voedt het cynisme over onbetrouwbare elites die handjeklap doen met giftige lobbies, tenzij de commissie (Europese Commissie; as) zich houdt aan haar beloften om producten te ontgiften en vervuilers aan te pakken.”
Het gelekte document dateert van begin dit jaar en zou eind van dit jaar worden gepresenteerd. Dat zou nog veranderd kunnen worden, maar zou in de afgelopen periode niet veel gewijzigd zijn.
Het verbod van giftige stoffen zou tien keer zoveel opbrengen als kosten. Dan gaat het vooral om mindere ziektekosten (tussen de 11 en 31 miljard euro tegen 0,9 tot 2,7 miljard voor de vervanging van die gevaarlijke stoffen). Volgens onderzoeksleidster Marike Kolossa-Gehring zouden er in de EU in 2020 meer dan 34 miljoen ton aan kankerverwekkende of anderszins ongezonde stoffen zijn verbruikt.
Politieke steun
Overigens zouden niet alleen bedrijven hebben aangedrongen op afzwakking van de maatregelen. Ook politici als Macron en de Belgische premier vinden dat de EU te ambitieus is op milieugebied. Macron had het over een ‘pauze in de regelgeving’. Eerder dit jaar lag autoland Duitsland al dwars bij het vaststellen van een datum voor de uitfasering van de fossiele auto.
Bron: the Guardian