Sterren helpen goede doelen nauwelijks aan meer geld, zo blijkt uit drie Engelse onderzoeken, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het blad International Journal of Cultural Studies. Die steun kan echter wel de populariteit van die sterren vergroten.
Volgens de onderzoekers – Dan Brockington van de universiteit van Manchester, Spensor Henson van de universiteit van Sussex en Martin Scott van de universiteit van East Anglia – is ‘het bereik’ van beroemdheden beperkt. Ze zijn niet of nauwelijks in staat mensen te doordringen van de noden in ‘verre landen’. Brockington en Henson ondervroegen elk 1000 proefpersonen over beroemdheden en acties. Tweederde van de ondervraagden kon geen enkele ster koppelen aan een van de zeven bekendste Britse goede doelen die hen werden genoemd. De ondervraagden kenden die organisaties wel, dat was het probleem niet. Mensen steunden goede doelen uit persoonlijke overwegingen of die van hun familie.
De sterren steunden de goede doelen niet voor hun eigen gewin, maar dat is volgens de onderzoeken wel het resultaat van hun bemoeienis. De zeven organisaties waar die proefpersonen naar gevraagd werd waren: Action Aid, Amnesty International, CAFOD, Christian Aid, Oxfam, Save the Children en het Rode Kruis.
Scott onderzocht een kleinere groep van 108 mensen, waarvan de helft hun ideeën over arme landen aan het papier toevertrouwden. “Maar 6% van die gedachten gingen over sterren”, zegt Scott. “Ze worden gewaardeerd voor hun rol als aandachttrekker voor de goede zaak, maar die opmerkingen gingen vaak vergezeld van enig cynisme over hun drijfveren.” Ook Scott kwam tot de conclusie dat sterren nauwelijks helpen.
Bron: Eurekalert