Door de stijgende temperaturen zullen vliegtuigen de komende jaren soms niet meer volbeladen op kunnen stijgen. Dat heeft er mee te maken dat het ‘draagver-mogen’ van warme lucht minder groot is dan van koudere lucht (want minder dicht). Onderzoekers van de Amerikaanse Columbia-universiteit becijferden dat tijdens de warmste dagen 10 tot 30% van de vliegtuigen minder brandstof, passagiers en/of lading mee kunnen nemen. Gaandeweg de aardopwarming zullen die warmste dagen steeds vaker voorkomen.
Bij een hogere temperatuur, en dezelfde druk, daalt de luchtdichtheid en daarmee zijn ‘draagvermogen’. Dat betekent dan dat, gegeven een motorvermogen, dat vliegtuig minder ‘ballast’ mee kan nemen dan bij lagere temperaturen, zo stellen onderzoekers onder aanvoering van Ethan Coffel van de Columbia-universiteit.
Volgens voorspellingen zouden de jaarlijkse maximale temperaturen op vliegvelden tot 2080 wel met zo’n 4 tot 8°C kunnen toenemen. Er is een bepaalde temperatuur waarboven vliegtuigen niet meer volledig kunnen worden belast. Dat betekent dat er minder passagiers, vracht en/of brandstof kunnen worden meegenomen.
Coffel en de zijnen ontwikkelden een model om de beladingsbeperkingen mee te kunnen berekenen op een aantal luchthavens. Ze bekeken daarmee vijf commerciële vliegtuigen: Boeing 737-800, Airbus A320, Boeing 787-8, Boeing 777-300 en de Airbus A380. Ze deden dat voor 19 verschillende luchthavens in de verschillende klimaatzones en op verschillende hoogtes (hoe hoge, hoe ijler de lucht). Ze gebruikten de klimaatvoorspellingen van het CMIP5-model bij twee scenario’s van kooldioxide-emissies om te zien wat die voor een effect hebben op het laadvermogen, overdag.
“Dit onderzoek borduurt voort op eerder onderzoek uit 2015, waarbij alleen gekeken werd naar Amerikaanse vliegvelden en een vliegtuigtype”, zegt Coffel. “We berekenden nu ook hoe vaak die gevallen van onderbelasting zullen voorkomen.”
5 tot 25%
Vanaf 2050 zullen 5 tot 25% van de vliegtuigen vertrekken tijdens de warmste uren van de dag en minder ballast mee kunnen nemen. Die vermindering kan tussen de 0,5 en 4% van het laadvermogen bedragen, berekenden de onderzoekers. Coffel: “Zowel middelgrote als grote vliegtuigen zullen er mee te maken krijgen en op vliegvelden met een korte startbaan en in warme streken of die op grote hoogtes liggen hebben daar het meest mee te maken.” Die ‘onderbelasting’ betekent dat de vliegmaatschappijen minder verdienen.
De onderzoekers denken dat vliegtuigen en luchthavens zullen moeten worden aangepast aan die nieuwe ‘werkelijkheid’. Dat betekent, onder meer, dat het vliegtuigontwerp zal moeten veranderen, net als de vliegschema’s (veel ’s nachts vliegen?) en dat de startbanen langer zullen moeten worden. Ik durf het haast niet te zeggen, maar niet vliegen is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. De luchtvaart is een in verhouding een grote producent van broeikasgassen (pdf-bestand).
Bron: EurekAlert