Tweetaligheid zou goed zijn voor de hersens

TweetaligheidDe bevindingen zijn duidelijk zeggen ze bij de Rijksuniversiteit van Gent: tweetaligheid brengt verschillende cognitieve voordelen met zich mee. In een langlopend onderzoek werden de intellectuele vaardigheden van eentalige kleuters vergeleken met die van kleuters in tweetalig immersieonderwijs. Er zijn ook studies die beweren dat tweetaligheid weinig tot geen positieve effecten heeft. Het lijkt welles tegen nietes.

De kleuters die immersieonderwijs volgden bleken na een jaar hoger te scoren op een intelligentietest dan kleuters die eentalig onderwijs genoten, zelfs al scoorden beide groepen kleuters voor aanvang van dat jaar op dezelfde test even hoog. Eerder zou  uit promotieonderzoek duidelijk zijn geworden dat tweetaligheid de negatieve cognitieve symptomen van Alzheimer met vier tot vijf jaar kan uitstellen.
Het is al lange tijd een discussie of tweetaligheid bevorderlijk is voor de hersenfuncties. Er zijn onderzoekers die positieve effecten hebben gevonden, maar ook die dat absoluut niet konden vinden. Het lijkt er zelfs op dat onderzoekers die weinig of niets vonden die resultaten van die onderzoeken maar niet publiceren.
In een laatste studie ging de onderzoekster ook na hoe tweetaligen in elke situatie steeds de juiste taal kunnen selecteren. Zij vond dat het gezicht van de gesprekspartner hierin een cruciale rol speelt. Indien een bekend gezicht steeds één bepaalde taal spreekt indien men het ziet, wordt  bij het zien van dat gezicht automatisch die taal geactiveerd. Als een gezicht twee talen gaat gebruiken, zoals het geval is bij tweetalige sprekers, worden bij de luisteraar beide talen actief bij het zien van dat gezicht. Op basis van al deze resultaten is het algemene besluit van het proefschrift dan ook dat tweetaligheid de hersenen traint. Dit leidt tot cognitieve voordelen bij kinderen, normale volwassen en patiënten met een neurologische aandoening zoals Alzheimer.
Wellicht zouden de onderzoekers eens kunnen overwegen om een onderzoek op te zetten naar het aanleren van vaardigheden. Zou het, bijvoorbeeld, niet zo kunnen zijn dat kinderen die én natuurkundelessen én scheikunde lessen krijgen in iq-tests beter afsteken tegen leerlingen die slechts een van beide volgen? Ik zeg maar wat. Wat ik zeker weet is dat dit onderzoek geen einde aan de discussie zal maken.

Bron: Alpha Galileo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.