Af en toe denk je: God, hoe komen ze er toch op, die wetenschappers. Nu weer zo’n berichtje. Zouden de onderzoekers zich afgevraagd hebben of reclameboodschappen wel doordringen tot popcornetende bioscoopbezoekers? Het lijkt dat je dan wel ernstig om werk verlegen zit. Maar goed, hun onderzoeksresultaat heeft in ieder geval mijn (en Der Spiegels) aandacht. Het antwoord is nee, de boodschap dringt niet door.
Reclame voor nieuwe producten neemt de kauwende bioscoopganger niet op. Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Keulen uitgevogeld. Sascha Topolinski en zijn medewerkers verklaren dat met het onvermogen van de popcorneters het onbekende merk na te zeggen. Dat gebeurt onbewust en zonder geluid te maken, maar met een mond vol popcorn is dat niet mogelijk. Ook met kauwgum werkt dat (niet). Het volgende onderzoek is natuurlijk of het ook werkt met drinken. Overigens doet dit verhaal me denken aan de anekdote die oud-president Lyndon B. Johnson vertelde over de niet bijster slimme politicus en (deeltijd)president Gerald Ford: “Die man is zo dom, die kan niet kauwgum kauwen en lopen tegelijk…”
Bron: Der Spiegel