Domme blondjes werden ze in mijn tijd genoemd: zagen er lekker uit, maar waren te stom om voor de duvel te dansen. Die gedachte lijkt nog steeds te heersen, want jonge vrouwen met smakelijke foto’s op de sociale media worden als minder ‘capabel’ gezien dan op de foto minder aantrekkelijke jonge vrouwen, zo blijkt uit een studie van psychologe Elizabeth Daniels van de Amerikaanse universiteit van Oregon op Facebook. Voor haar onderzoek gebruikte Daniels een fictief Facebookprofiel. Ze wilde het effect van sociale media op het zelfbeeld van meisjes onderzoeken.
Daniels: “Er is veel druk op tienermeisjes en jonge vrouwen om zichzelf als sexy te presenteren, maar het plaatsen van sexy foto’s op het web heeft waarschijnlijk meer negatieve gevolgen dan positieve.” Voor haar studie maakte ze twee nepprofielen aan op Facebook van de 20-jarige Amanda Jones. In beide profielen hield Amanda van Lady Gaga, boeken als ‘Twiligth’ en films als ‘Notebook’. Het enige verschil was de profielfoto: een lekkere met een diep uitgesneden décollete en een ‘gewone’ met een spijkerbroek en een sjaaltje om haar nek. Het lichaam was van dezelfde jonge vrouw. 58 middelbareschoolmeisjes en 60 jonge vrouwen deden aan de proef mee. Ze werden willekeurig gekoppeld aan een van beide profielen en ze kregen vragen te beantwoorden. De niet-aantrekkelijke Amanda scoorde beter op alle fronten (Zou ze een vriendin kunnen zijn? Is ze aantrekkelijk? Is ze goed in haar werk?). Daniels heeft als goede raad voor de meiden en jonge vrouwen zich meer als persoon te presenteren dan als lekker ding. Ik denk niet dat dat gaat lukken, Daniels…
Bron: Eurekalert