Lithiumbatterij krijgt ‘vastestofimpuls’

Nieuw vastestoflithiumbatterijHet klinkt allemaal vrij onwaarschijnlijk wat het Amerikaanse bedrijfje Sakti3 beweert, maar stofzuigermaker en uitvinder James Dyson gelooft er in. Het bedrijfje, spruit van de universiteit van Michigan, zou een manier gevonden hebben om de energie-inhoud van lithiumbatterijen bijna te verdubbelen. Dat zou goed nieuws zijn voor de eigenaars van E-auto’s. Bovendien zou de nieuwe lithiumbatterij goedkoper te maken zijn dan de nu gebruikelijke. Dyson heeft er 15 miljoen dollar voor over (zo’n € 14 miljoen). Klein bier als je de bedragen kent die Google en Apple betalen voor bedrijfjes die nog groen achter de oren zijn.

Sony introduceerde in 1991 de lithiumbatterij en sedertdien is er veel onderzoek gedaan aan die batterij, maar de energieinhoud is daardoor nauwelijks verbeterd (wel levensduur en laadsnelheid). In afwijking van veel lithiumbatterijen werkt die van Sakti3 niet met vloeibare ‘ingrediënten’ maar met vaste. Volgens het acht jaar oude bedrijfje zou met zijn technologie de energieinhoud op zo’n 100 Wattuur per liter uitkomen tegen 620 voor de nu verkrijgbare lithiumbatterijen. Door gebruik te maken van vaste stoffen zou ook de batterij met de Sakti3-technologie ook veiliger zijn. Lithiumbatterijen en -accu’s willen nog wel eens in de fik vliegen en/of ontploffen. Volgens Ann Marie Sastry, oprichter en baas van het bedrijf, maakt de overeenkomst met Dyson het mogelijk het product op de markt te brengen. “Er is aan beide kanten veel kennis en hartstocht en de technici van Dyson hebben bewezen nieuwe ideeën te kunnen opschalen en ze om te zetten in commerciële werkelijkheid.” De nieuwe batterijen zullen eerst in producten van Dyson worden toegepast (onder meer een draadloze robotstofzuiger), maar de nieuwe batterijen hebben een breder toepassingsgebied, stellen de bedrijven. Ook het autobedrijf General Motors heeft geld in de ontwikkeling gestoken: samen met andere investeerders nog eens 30 miljoen dollar. De actieradius van E-auto’s zou een belangrijke handicap zijn. De Amerikaanse fabrikant van E-auto’s heeft onlangs aangekondigd een eigen accublok te ontwikkelen. Accu’s moeten ook het gat dichten tussen de opwekking van elektriciteit met duurzame energie (wind en zon) en de behoefte aan energie, zodat bezitters van zonnepanelen niet telkens een beroep hoeven te doen op het stroomnet. Ik heb niet kunnen achterhalen wat nu de crux van deze batterij is, helaas. Sastry geeft in een praatje voor TED wel op dat er veel is gesimuleerd en gerekend op de computer, maar dat verklaart natuurlijk niks.

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.