Niet meer strooien met ‘zout asfalt’

Het eind van de sneeuwschuivers?Met de huidige temperaturen klinkt het vreemd, maar er zijn tijden geweest dat eind van het jaar wegen bevroren waren of met sneeuw bedekt. Normaal gesproken wordt er dan zout gestrooid of sneeuw geschoven, maar dat is natuurlijk akelig primitief. Er zijn mensen die vinden dan wegen ‘slimmer’ moeten worden en dan kan daar net zo goed een verwarmingsspiraaltje aan toevoegen of wegmateriaal gebruiken waar het zout is ‘ingebouwd’, zoals ontwikkeld door Seda Kizilel en medeonderzoekers van de Koc-universiteit in Istanboel.

Zout strooien helpt, maar het zout spoelt weg en veel planten houden niet van zout. Dus gingen de Turkse onderzoekers rond Kizilel aan de slag om een zoute weg te ontwikkelen. Ze begonnen met het zout kaliumformaat, dat ze combineerden een styreenbutadiëenstyreenpolymeer (SBS). Vervolgens werd dat mengsel toegevoegd aan bitumen, de dikke kooldrab die het voornaamste bestanddeel is van asfalt. De eigenschappen van het bitumen bleven intact door die toevoeging en in het lab deed het zoute asfalt waarvoor het bedoeld was: het vertraagde de bevriezing. Het opgesloten zout kwam langzaam vrij, we hebben het nog steeds over labproeven. In het lab gebeurde dat in zo’n twee maanden, maar die ‘uitspoeltijd’ zou volgens de onderzoekers nog kunnen worden verlengd als het zoute asfalt in het echt wordt toegepast, mogelijk zelfs jaren. Leuke oplossing. Ik vraag me alleen af of die de zoutbelasting van het milieu verminderd. Het zoute asfalt geeft immers het hele jaar door zout af, ook al is het hoog zomer. Nee, dan lijkt me dat draadje in de ‘slimme’ weg toch een stuk handiger.

Bron: Science Daily

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.