De drie onderzochte vrachtwagens op aardgas stoten tussen de twee en vijf keer meer stikstofoxiden (NOx) uit dan vrachtwagens die op diesel rijden. De vrachtwagens werden getest op ritten in de stad, op regionale wegen en op snelwegen. In de stad was de NOx-uitstoot 2 tot 3,5 maalgroter dan die van de dieselvrachtwagen met de laagste NOx-uitstoot. Vrachtwagens die op biogas rijden zouden even goed/slecht scoren als die op aardgas rijden.
“Vrachtwagens op aardgas zijn niet schoon”, zegt Stef Cornelis, bij T&E verantwoordelijk voor vrachtwagens. “Ze kunnen zelfs viezer dan dieselvrachtwagens zijn. Het wordt tijd dat de verantwoordelijke overheden de subsidies voor aardgasvrachtwagens beëindigen evenals de investeringen in de aardgasinfrastructuur en de belastingaftrek ervoor. Aardgas is gewoon een vervuilende brandstof.”
Op de weg veroorzaakten de drie geteste gasvrachtwagens net zo veel deeltjes (fijnstof) als dieselvrachtwagens. Fijnstof is momenteel een heet hangijzer omdat dat allesbehalve goed is voor onze gezondheid. Deze resultaten weerspreken die van de vrachtwagenproducenten ([3] [4]).
‘Ontkoling’
Volgens T&E leveren aardgasvrachtwagens op geen enkele wijze een bijdrage aan de ‘ontkoling’ van vrachtwagens. De motoren van de aardgasvrachtwagens van Scania en Iveco met de ‘normale’ vonkontsteking produceren slechts 3 tot 5% minder broeikasgassen dan de best scorende dieselmotoren. De motoren van de aardgasvrachtwagen van Volvo met hogedrukinjectie, zoals bij diesels, doen het iets beter met -14%. Als ook nog eens rekening gehouden wordt met de winning en het vervoer van aardgas, met inbegrip van het verlies daarbij aan methaan, dan zijn de aardgasvrachtwagens met vonkontstekingsmotoren slechter voor het klimaat dan dieselvrachtwagens en die met hoogdrukinjectiemotor iets minder slecht.
Cornelis: “De aardgasindustrie heeft veel moeite gedaan de politiek te overtuigen dat vrachtwagens op aardgas goed voor het milieu zouden zijn, maar het simpele feit dat het hier om een fossiele brandstof gaat zoals bij benzine of kolen zou voldoende moeten zijn dat gebruik terug te dringen.”
Bron: Le Monde