Engeland begint weer met een zeppelin

Zeppelin Airlander 10

De AIrlander 10 in vogelvlucht

Er wordt al jaren gebabbeld over de weerkeer van de grote zeppelin en hier en daar zijn ook wat bouwactiviteiten gestart, maar het lijkt er nu op dat, voorlopig, Engeland de race gewonnen heeft. De Airlander 10 is maar meteen de grootste. Als de bouwers gelijk krijgen wat de kosten, veiligheid en milie-effecten betreft dan zou er een nieuwe bloeiperiode voor de zeppelins aanbreken, maar daarover heerst in luchtvaartkringen alom grote twijfel. Bij een tweede proefvlucht maakte de Airlander een onzachte landing, waarbij de cockpit aanzienlijk is beschadigd. 

De Airlander 10 van het bedrijf Hybrid Air Vehicles is gevuld met 38 000 kuub en heeft vier motoren van elk 325 pk. De zeppelin heeft nu 19 minuten op een hoogte van 150 m gevlogen voor publiek nabij Cardington in het zuiden van Engeland. De ‘sigaar’ is 92 m lang, is 44 m breed en 22 m hoog. Ter vergelijking: het grootste vliegtuig ter wereld, de A 380 is ‘maar’ 72 m lang. Het ding werd in de Engelse pers al aangeduid met vliegende reet (flying bum).
De vliegsnelheid is niet bepaald indrukwekkend. Die ligt ergens op de 150 km/u. De vliegende reet zal het moeten hebben van zijn zuinigheid en laadvermogen. De Airlander 10 heeft een laadvermogen van 10 ton en de Airlander 50 (dus) 50 ton. Die laatste uitvoering zal niet voor 2020 rondvliegen/-drijven. Airbus heeft een vrachtvliegtuig, bijgenaamd Beluga, dat 47 ton kan vervoeren. Zowel de EU als de Britse overheid hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de zeppelin.
De zeppelins zijn bedoeld als vrachtvervoerder voor moeilijk bereikbare gebieden. Het mooie van een zeppelin is natuurlijk dat die weinig faciliteiten op de grond vereist. Je hebt geen vliegveld nodig. Een groot voordeel is dat het ding met bemanning dagen of, leeg, zelfs weken in de lucht kan blijven. Er schijnt ook een onbemande versie te zijn. Dat lijkt me sowieso de toekomst van de luchtvaart. Die zou kunnen bij bosbranden worden ingezet, bijvoorbeeld. Ik moet het allemaal nog zien.

Bron: Futura-Sciences, der Spiegel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.