De ICCT, die ook onderzoek doet voor overheden, wilde weten hoeveel kooldioxide de commerciële luchtvaart heeft uitgestoten in 2018. Daarbij namen ze als rekenbasis de informatie van startende vliegtuigen die afkomstig is van vliegveldeigenaars. Zo kwamen ze op die 918 miljoen toen kooldioxidegas uit. Ter vergelijking: in Duitsland is de broeikasgasuitstoot in dat jaar 800 miljoen ton geweest. Van die uitstoot komt 80% op het conto van passagiersvliegtuigen.
De rapporteurs kenden die uitstoot aan de diverse landen toe, waarbij het land waar de vlucht begon de emissie kreeg toegewezen. De VS staan daar fier aan kop met 181 miljoen ton, gevolgd door China en het Verenigd Koninkrijk. In de top tien staan nog drie EU-landen. Gezamenlijk is de EU verantwoordelijk voor 20% van de vliegtuiguitstoot. In de VS komt meer dan tweederde van de uitstoot van binnenlandse passagiersvluchten.
Korte vluchten
Omdat vliegtuigen vooral bij de start veel kooldioxide uitstoten dragen de korte vluchten verhoudingsgewijs veel bij aan de totale uitstoot. Vluchten van minder dan 500 km geven per passagierkilometer een twee keer grotere uitstoot als langere vluchten. In Europa maar ook in de VS zijn er reisopties beschikbaar die het klimaat veel minder schade toebrengen dan het vliegtuig. Het wordt zo langzamerhand eens tijd dat ook de luchtvaart wordt aangeslagen voor zijn vervuilende activiteiten. Beter nog zou zijn die helemaal te staken….
Bron: der Spiegel