Zelfs een scherpe stijging in het gebruik van E-auto’s zou in 2050 weinig effect hebben op de totale uitstoot van luchtverontreinigers als zwaveldioxide, distikstofoxide en kooldioxide, hebben onderzoekers van de staatsuniversiteit van Noord-Carolina becijferd.
“We wilden weten wat het gebruik van elektrische voertuigen zou betekenen voor de vermindering van luchtvervuiling”, zegt onderzoeker Joseph DeCarolis. “We vonden dat een toenemend gebruik geen doelmatige manier is om de emissies terug te dringen.” Om tot die conclusie te komen doorspitten de onderzoekers 108 verschillende scenario’s. Tot een aandeel van 42% (hoe kan dat zo precies? as) is er geen of maar heel weinig vermindering. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat die schone elektrische ‘brandstof’ uit energiecentrales komt. DeCarolis: “Een andere factor is dat auto’s een relatief kleine bijdrage leveren aan de totale luchtverontreiniging. Personenauto’s zijn, bijvoorbeeld, voor 20% van de kooldioxideuitstoot verantwoordelijk.” Het heeft dan ook meer zin om reductiedoelstellingen proberen na te streven dan om het gebruik van E-auto’s te bevorderen in de verwachting dat zo een milieuprobleem wordt opgelost, vindt DeCarolis.
Bron: Science Daily