“Onze consumptie vernietigt steeds meer grondstoffen en zorgt voor aardopwarming”, zegt Wohlgemuth. “Consumenten zouden zich ervan bewust moeten zijn dat elk pakje gevolgen heeft voor het milieu.” Doordat via het web inkopen zo makkelijk is, wordt er ook makkelijker besteld.
Ook in Duitsland schijnen ze te doen aan zwarte vrijdag. Dit jaar wordt er dan naar verwachting voor 53,4 miljard euro verteerd, vier maal meer dan in 2008.
Dat levert in Duitsland een gigantische berg verpakkingsafval op. In 2016 was dat 8,1 miljoen ton, 45% van alle verpakkingsafval in Duitsland in een jaar (begrijp ik). Al die pakketjes moeten dan nog bezorgd worden, waar het klimaat ook niet van opknapt. In 2017 ging het in Duitsland om 3,4 miljard webbestellingen.
Dan hebben we het nog niet eens over de retouren gehad. Van mensen die vaak via het web bestellen stuurt een op de twee regelmatig zendingen terug. Die retourzendingen komen dan nog eens vaak op de vuilnishoop terecht. Webreus Amazon zou zo’n 30% van zijn retouren vernietigen.
Enorme verkwisting
Wohlgemuth: “Het gaat niet alleen om verkwisting van goederen, maar in elk product steekt ook arbeid, vaak uit lagelonenlanden, waar onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd wordt. Daarbij worden rivieren vervuild en bossen gekapt. De doorsneeconsument is zich van die enorme verkwisting niet bewust. In een enquête gaf negen van de tien ondervraagden aan nooit van de vernietiging van retouren te hebben gehoord.”
We hebben het hier over Duitsland, maar die gekte heerst vooral in de VS. Daar zullen de cijfers nog gruwelijker zijn. Overigens consumeren ook niet-Zwarte-Vrijdag-consumenten tegen de klippen op. Het probleem is overconsumptie en het wereldwijde web heeft die alleen maar makkelijker gemaakt.
En gister hoorde ik dat Apple het moeilijker maakt om zijn telefoons te repareren. Gooi maar weg en koop een nieuwe. Voor milieubewustzijn moet je niet bij Apple zijn. Zo helpen we elkaar met zijn allen naar de verdommenis, denk ik dan (zwartgallig als ik ben).
Bron: bdw