De omvang van files in ons land is in 2015 met ongeveer 25% gegroeid ten opzichte van 2014, zo meldt de VerkeersInformatie-Dienst. Dat zou de sterkste stijging zijn, zowel relatief als absoluut, sedert 2000 toen de VID met de metingen is begonnen. De laatste jaren nam de filedruk (lengte maal duur) juist fiks af, mede door veel extra asfalt. Dat is een steeds terugkerend fenomeen. Je zou het een soort varkenscyclus kunnen noemen. Politiek Den Haag, met de VVD als absolute kampioen, constateren dat er steeds meer mensen steeds langer in de file staan. De oplossing in die simpele VVD-hoofden, maar ze zijn daar niet de enigen in, is meer asfalt (niet toevallig is de huidige minister van verkeer een VVD-ster: Melanie Schultz-van Haegen). Dat duurt natuurlijk enige tijd. In de tussentijd gaan mensen andere wegen zoeken (verhuizen, ander vervoermiddel e.d.). Als de nieuwe wegen in gebruik genomen worden dan roept een trotse minister van verkeer dat de fileproblemen zijn opgelost.
Natuurlijk niet. Die zullen nooit opgelost worden zolang de Nederlandse (en andere) overheid dat belachelijke automobilisme blijft faciliteren, een vies, ruimtevretend en ongeloofijk duur systeem. Je moet mij maar een de ratio uitleggen van mensen die zich, nagenoeg bijna altijd alleen (de gemiddelde autobezetting is 1,16 personen), verplaatsen in een machine die al gauw 1000 kilo weegt, honderden, zo niet duizenden vierkante kilometers schaars land opeist en de lucht volspuit met fijnstof, kooldioxide en ander ongerief. De energie-efficiëntie van automobilisme is treurig laag. Iedereen lijkt nu te doen dat we goed bezig zijn met elektrische auto’s, maar daarvoor gelden nagenoeg dezelfde nadelen.
Deze koe is heilig verklaard en de politicus die die bij de hoorn durft te vatten moet nog geboren worden. Niet de files zijn het probleem, maar de auto’s.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/ondanks-bredere-wegen-meer-en-langere-files~a4212428/