Stop de accu’s in deuren, dak en motorkap

e588984734_volvoDoor accu’s te verbergen in de deuren, het dak en de motorkap van een auto en door koolstofvezelversterkte kunststoffen te gebruiken is het gewicht van een elektrische auto met 15% te drukken en wordt de actieradius zo’n 130 kilometer groter. Dat is de uitkomst van een ontwikkelingsproject van de Zweedse autofabrikant Volvo in samenwerking met een aantal onderzoeksinstituten.

Elektrische auto’s komen heel langzaam in de gratie, maar in vergelijking met auto’s met een ouderwetse verbrandingsmotor zijn ze nogal lomp (Model S van Tesla weegt meer dan 2 ton) en hebben een vrij kleine actieradius. Die twee versterken elkaar: een grote actieradius vereist meer accu’s, waardoor … enz. De Tesla-auto scoort met 500 km niet eens erg slecht. Ander minpunt voor E-auto’s is dat ze nogal prijzig zijn.

Volvo heeft daar in samenwerking met enkele onderzoeksinstituten wat aan proberen te doen. Het idee was het gewicht te verminderen door de accu’s te integreren in het koetswerk van de auto. Volvo heeft de ideeën van de onderzoekers uitgeprobeerd in zijn model S80. Zelfs de stalen antikreukelkooi is vervangen door een constructie van koolstofvezel met accu’s. De batterijen bestaan voor een belangrijk deel uit kunststoffen en koolstof nanobuisjes. De elektrolyt, het stroomgeleidende medium tussen de koolstofelektroden, is glasvezel. Lithiumionen zijn in dit concept de dragers van de energie. Koolstofvezel is sterk en licht en kan gebruikt worden voor het opslaan van energie zoals een condensator energie opslaat (en weer afgeeft als die nodig is). Dat materiaal doet dienst als elektrode (de +- of -pool). De ingebouwde accu’s worden normaal opgeladen via het net, maar kunnen ook opgeladen worden door wrijving bij (af)remmen. Volvo schijnt enthousiast te zijn, maar het duurt zeker nog drieënhalf jaar voor de ‘lichte’ E-Volvo S80 op de markt verschijnt.

Bron: Futura-Sciences

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.