Steeds vaker kopen mensen ook hun dagelijkse benodigdheden via het wereldwijde web. Onderzoekers hebben nu uitgezocht of die vorm van handel beter of slechter is voor milieu of klimaat. Dat schijnt van de omstandigheden af te hangen, maar aankopen bij pure webwinkels zonder stenen vestigingen lijken over het algemeen de grootste klimaatvoetafdruk op te leveren. Bezorgdiensten van winkels, een mengvorm van klassiek en modern, zou in het algemeen het best scoren.
De webhandel wordt steeds normaler, niet alleen in onbederfelijke waren zoals elektronica en kleding, maar ook in bederfelijke zoals voeding. Die webhandel zou nu zo’n 10% van de detailhandel uitmaken, maar de trend is stijgend.
Onderzoekers rond Sadegh Shahmohammadi van de Radbouduniversiteit vergeleken de broeikasgasbalansen van drie vormen van detailhandel: de klassieke via de (stenen) winkel, de gemengde waarbij winkelbedrijven webbezorgdiensten hebben en de ‘pure’ webhandel van winkelbedrijven zonder stenen winkels. Bij de berekeningen werd ook de broeikasgasuitstoot meegenomen van de fabriek naar groothandel en magazijnen, van het opslaan zelf, de verpakking en van de laatste kilometer van verdeelcentrum/winkel naar klant.
In landen als Groot-Brittannië is de klassieke detailhandel niet de klimaatvriendelijkste. De klimaatvoetafdruk daarvan is hoger dan van de bezorgdiensten van winkelbedrijven, maar in 81% van de gevallen wel lager dan van de ‘pure’ webhandel, stellen de onderzoekers. Die ‘pure’ webhandel komt twee keer hoger uit als het klassieke winkelen en twee tot vijf maal meer dan de bezorgdiensten.
Sterk afhankelijk
Het resultaat wordt sterk beïnvloed door de hoeveelheid gekochte waar: hoe minder producten je bestelt hoe ongunstiger de klimaatbalans. Bij de ‘pure’ webhandel komen dan nog eens de retouren die extra ritten nodig maken, stellen de onderzoekers. Een andere invloedsfactor is de laatste kilometer. Met een auto inkopen doen is duidelijk klimaatonvriendelijker dan een ‘verzamelde’ levering via een bezorgdienst. Inkopen doen te voet of lopend is ruim tien keer minder broeikasgasveroorzakend dan met een auto.
Bij het klassieke inkopen doen hebben we die laatste kilometer zelf in de hand. Als we onze spullen laten bezorgen dan moeten we ons verlaten op de middelen die de bezorger inzet. Volgens de onderzoekers zou de inzet van elektrische bestelwagens of fietsen in de stad de klimaatvoetaafdruk van die laatste kilometer met een kwart verminderen.
Bron: bdw