De Italiaanse bouwer van elektrische auto’s XEV zal het volgend jaar op de markt komen met een voertuig waarvan de onderdelen gefabriceerd zijn met 3d-printers. Er zouden al 7000 auto’s zijn besteld. Het jonge bedrijfje werkt daarbij samen met het Chinese bedrijf Polymaker, waar de 3d-printtechniek vandaan komt.
Het lijkt er op dat de 3d-printer steeds meer vlees op zijn botten krijgt en de fase van het fröbelen achter zich laat. Het autootje wordt zo groot als de Smart en is vrijwel geheel opgetrokken uit geprinte onderdelen. Het chassis, de banden en de ramen worden nog op de ouderwetse manier gemaakt. Mogelijk is de productie daarmee sneller en goedkoper dan op de oude wijze, maar het grootste voordeel zou het terugbrengen van afval tijdens de productie zijn.
Door de gebruikte productiemethode zou ook het aantal onderdelen aanzienlijk kunnen worden teruggebracht. Zo is het aantal kunststofonderdelen voor de LSEV 57 vergeleken met 2000 op de conventionele manier. Het bereik van het elektrische voertuig is met 150 km niet spectaculair, bij een maximale snelheid van 70 km/u. Het gewicht van het wagentje is 450 kg, de helft van een Smart Fortwo. Het karretje is duidelijk bedoeld als stadauto.
China
Het autootje is al gepresenteerd op een 3d-beurs in Sjanghai en zal komende maand op een autobeurs in Peking worden getoond. XEV denkt zo’n 500 wagentjes per jaar te gaan maken, vooral bedoeld voor China. Dan zullen die bestellers nog lang op hun LSEV-tje moeten wachten.De prijs bedraagt zo’n 6000 euro.
Opmerkelijk is dat de makers nog geen vergunning hebben voor een productie, laat staan dat je er mee de weg op mag.
Bron: Futura-Sciences