Onbeschoft personeel stimuleert verkoop luxegoederen

Louis VuittonEr staat ons snobs nog wat te wachten als de resultaten van onderzoek van de Canadese  Sauder-school voor bedrijfskunde wereldwijd bekend worden. Het winkelpersoneel zal zich steeds onbeschofter gaan gedragen in de hoop en verwachting dat daardoor de verkoopresultaten zullen worden opgejaagd. Tenminste, dat valt te verwachten in de PC Hooftstraat, waar sjiek de norm is. De Canadezen deden hun onderzoek bij het duurdere segment van de markt, waar merken als Louis Vuitton en Gucci gemeengoed zijn. Je zou ook kunnen zeggen dat rijken en andere snobs zich graag laten beledigen. In oktober zal de Journal of Consumer Research de opmerkelijke onderzoeksresultaten publiceren. Huh? Ja, dus.

“Het lijkt er op dat snobisme valt te overwegen bij het verkopen van dure merken als Louis Vuitton, Prada of Gucci”, zegt onderzoeker Darren Dahl. “Het lijkt er dat dat hetzelfde effect heeft als de aantrekkingskracht van een populaire groep op de middelbare school.” Voor de studie hadden of fantaseerden proefpersonen contacten met verkopers, al of niet onbeschoft. Ze gaven vervolgens een cijfer aan de betrokken merken en aan hun goesting die te willen bezitten. Proefpersonen die er graag bij willen horen, noteerden dat de artikelen door onbeschoft gedrag van het winkelpersoneel nog aanlokkelijker waren geworden. Het bleek overigens alleen zo te zijn als het winkelpersoneel echt een vertegenwoordiger van het merk bleek te zijn. Hoe dat precies zit, is me niet duidelijk (konden de proefpersonen echt van namaak onderscheiden?). Voor de goedkopere merken is naar gedrag geen ‘verkoopargument’. Dahl: “je moet de juiste snob in de juiste winkel zetten om dat effect te zien.” Overigens werd ook duidelijk dat die geïmponeerdheid door vervelend gedrag allengs verdwijnt. Na twee weken was de goesting bij de snobs al aardig getemperd. Dahls suggestie is dan ook dat als je onbeschoft behandeld wordt je beter later terug kunt komen of je toevlucht zoeken tot internet. Ik zou zeggen: Nooit meer komen in zo’n klotetent.

Bron: Eurekalert

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.