Kringlopen wordt verplicht. We mogen geen materiaal meer verspillen zoals we nog steeds erg ruimhartig doen. Grenzen aan de groei, weet je wel. Batterijen worden in die nieuwe werkelijkheid ons opgelegd door de aardopwarming steeds belangrijker. Daar moeten we zuinig op zijn (grenzen aan…). We hebben wel braaf onze batterijtjes ingeleverd, maar wat gebeurde daar mee? Niets of bijna niets. Nu schijnen onderzoekers toch een methode gevonden te hebben om batterijen weer te kringlopen.
De lithiumionbatterij is momenteel koning(in) op het terrein van energieopslag, maar batterijen hebben een houdbaarheidsdatum. Na een aantal oplaadcycli (ik praat natuurlijk alleen maar over oplaadbare batterijen, niet oplaadbare zijn uiterst verspillend) wordt de prestatie aanzienlijk minder en wordt de batterij weggegooid.
Volgens deskundigen zou in tien jaar jaarlijks zo’n tweemiljoen ton aan lithiumionbatterijen/-accu’s worden weggegooid, vooral omdat we het nodig vinden om ons met zo’n energieverspillende auto te verplaatsen (lees het verhaal over het wanproduct auto).
De huidige opwerkingsprocédé’s schijnen nogal gebrekkig te zijn. Dat zou kunnen veranderen. Onderzoekers van het Recell Center in de VS zouden een techniek ontwikkeld te hebben om de materialen te scheiden waaruit de kathode bestaat in lithiumionbatterijen en -accu’s. De techniek die ze daarbij gebruikten is schuimflotatie. Die techniek wordt al toegepast om waterafstotende stoffen te scheiden van waterminnende en wordt toegepast bij de metaalwinning uit ertsen Waterafstotende materialen blijven drijven, waterminnende zinken.
Zinken
Over het algemeen blijven die materialen in batterijkathodes drijven. De onderzoekers ontdekten dat je de materialen kunt scheiden door er een hydrofoob (waterafstotend) element aan toe te voegen. Daarmee bereikten ze een scheiding van de samenstellende oxides met een zuiverheid van 95% (of beter). De onderzoekers zijn nog even bezig om hun techniek geschikt voor markttoepassing te maken, denken ze.
Bron: Fututa-Sciences