Volgens de Volkskrant wil minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu (een mooie combinatie) het filespook verslaan. Dapper wijf die Schultz, want al tientallen jaren voor haar hebben ministers van verkeer het filespook verslagen (dachten ze). Dat kwam altijd neer op meer asfalt en telkens moesten ze wat jaren later hun nederlaag erkennen.
Een paar jaar geleden kraaide diezelfde Volkskrant in een artikel, compleet met grote foto, dat de verbreding van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht de files hadden doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Elke boerenlul had de blije redacteur van de Volkskrant kunnen vertellen dat die extra ruimte binnen de kortste keren zou worden opgeslokt door nog meer verkeer. Ruimte schept gelegenheid. Dat proces werd nog eens in de hand gewerkt door een beslissing om 17-jarigen de mogelijkheid te geven een proefrijbewijs te halen, maar dat zal vast niet de grootste boosdoener zijn.
Zeker 20 jaar geleden zei een Delftse hoogleraar me in een opwelling van eerlijkheid dat de verkeerssituatie rond Delft de laatste dertig jaar nauwelijks was verbeterd, ondanks al dat extra asfalt en beton. Dat is de constante in het eeuwigdurende filedebat. Je verplaatsen per auto is natuurlijk een totaal irrationele bezigheid, maar daar wil ik het nu even niet over hebben. Gegeven het feit dat mensen zich als ware junkies hardnekkig blijven rondbewegen in auto’s is het grootste probleem de onderbezetting. Ook al weer wat jaren geleden is berekend dat de gemiddelde bezetting van een auto 1,16 is: de bestuurder plus 1/6 passagier. Dat betekent dat auto’s driekwart leeg rondrijden. Ik denk niet dat die cijfers erg veel veranderd zijn. Als dat met treinen of bussen het geval is dan roeren de partijgenoten van Schultz zich luide: een schande! Over de onderbezetting van de auto’s hoor je VVD-ers en andere asfaltminnaars nooit klagen. Met al aangekondigde maatregelen en nieuwe projecten is het volgens Schultz mogelijk de bereikbaarheid te verbeteren. Ik weet niet wat ze van plan is maar hoe lang zullen die maatregelen effect hebben? Het valt niet te verwachten van een VVD-minister dat ze voor de automobilist beperkende maatregelen zal invoeren zoals, ik noem maar wat, tol heffen op het aantal lege plaatsen in auto’s of rechttoe rechtaan rekeningrijden. Schultz is gedoemd te mislukken, maar wat moet je anders op het ministerie voor Infrastructuur en Milieu (fraaie combinatie; Was Schultz niet de promotor van 130 km/u?).
Bron: Volkskrant