Ik lees in de Volkskrant dat de opening van vliegveld Lelystad als verlengstuk van Schiphol met ruim een jaar is uitgesteld november volgend jaar). Ik zou zeggen de recente coronacrisis is een reden te meer het aantal vliegvelden wereldwijd drastisch in te perken. Ziektes hebben zich nog nooit zo razendsnel over de hele wereld verspreid als in deze tijd met zijn steeds meer stijgend vliegverkeer. Het andere sterke argument om Lelystad maar helemaal terug te geven aan de natuur is de klimaatverandering.
Vliegen doet het klimaat geen goed en meer vliegen doet dat klimaat nog meer ‘pijn’. Ieder weldenkend mens zou wel weten wat er met vliegvelden en het luchtverkeer zou moeten gebeuren (minder, minder, zelfs drastisch minder), maar die weldenkende mensen zitten kennelijk niet in regeringen van landen. Als het daar over vliegen gaat gaat het over de economie en de rest is oninteressant of hooguit een borreltafelgesprek waardig.
Wie zou maar een maand of drie geleden gedacht hebben dat een minuscuul organisme als een virus een groot deel van de wereldeconomie op zijn knieën heeft gekregen. Leve het coronavirus.
Ik vrees alleen als dat virus ‘bedwongen’ is, in het huidige tempo gaat dat zeker tien jaar duren, we met zijn allen weer van de prins geen kwaad weten.Of zal dan de klimaatpest ons hebben ingehaald? Hier geldt geld het voorzorgprincipe: dicht die boel en Schiphol ernstig afslanken. Kunnen daar weer heel wat huizen met aanpalend groen gebouwd worden…
arno schrauwers