Fietsers grootste slachtoffers gemotoriseerd verkeer

Fietsers hebben meeste last van fijnstof van auto’s

Fietsers hebben het meest te lijden van gemotoriseerd verkeer. Dat is niet de uitkomst van onderzoek van Erika von Schneidemesser van het IASS in Potsdam en medeonderzoeksters. Zij bekeken de uitstoot van fijnstof door gemotoriseerd verkeer op routes in Potsdam en Berlijn waar veel fietsers rijden en constateerden dat een enkele bus of brommer de vervuiling ter plekke met tientallen procenten kan verhogen.
Gemotoriseerd verkeer is slecht voor onze gezondheid. Von Schneidemesser wilde weten wat de luchtvervuiling in steden betekent voor fietsers. De onderzoekers fietsten met speciale meetfietsen vele malen over door fietsers veelgebruikte routes tijdens de ochtend- en avondspits.
Met video-opnamen legden de onderzoekers de verkeersdrukte vast. Daardoor konden ze precies analyseren hoe de vervuiling verandert, als er bijvoorbeeld een bus of een vrachtwagen langs rijdt. Ook namen ze het effect van kruisingen, het stilhouden bij verkeerslichten en andere aspecten mee in hun analyse. “Dit is een van de eerste onderzoeken, en het eerste in Duitsland, die kwantitatief de invloed van milieuvariabelen op de fijnstofbelasting van fietsers hebben gemeten”, zegt Von Schneimesser.

Bussen

Die fijnstofbelasting voor fietsers bleek sterk afhankelijk van de verkeersituatie. Zo zorgt een enkele bus, brommer of grotere bestelwagen voor aanzienlijk hogere fijnstofwaarden. Von Schneidemesser. “Daardoor ging de belasting tegenover de achtergrondwaarde wel met 30 tot 41% omhoog.” Duidelijk meer dan bij een personenwagen.

Zoals verwacht is de fijnstofbelasting voor fietsers ook bij een file hoger: +47%. Bij wachten voor rood licht: + 35%. Als de fietsers een route via woonwijken namen in plaats van drukke wegen daalde de belasting met 17%. Echter niet alleen de route en de verkeersituatie speelt een rol voor de belasting met fijnstof maar ook het soort fietspad. Fietspaden langs een weg gaven duidelijk meer belasting dan fietsen op de stoep (mag kennelijk in Duitsland) of andere fietsroutes ver van drukke wegen. Hoe dichterbij gemotoriseerd verkeer hoe viezer de lucht wordt voor de fietser, stellen de onderzoekers (wat nu ook weer niet zo opzienbarend is).
De onderzoekers hopen dat planologen rekening houden met deze resultaten bij het voorbereiden van fietsinfrastructuur. Busbanen gebruiken als fietsroutes, in Duitsland kennelijk populair bij planologen, vinden ze een slechte oplossing. De onderzoekers raden fietsers aan zo ver mogelijk van druk verkeer te blijven.

Even op mijn stelling terugkomend: ik gooi die er in aangezien fietsers die door gemotoriseerd verkeer veroorzaakte vervuiling dieper inademen dan andere verkeersdeelnemers (die (veel) minder lichamelijke inspanning leveren). Nu is het wachten op onderzoek dat doodsoorzaken van fietsers inventariseert. Ik schat dat daarbij longaandoeningen een meer voorkomende doodsoorzaak is dan bij andere verkeersdeelnemers (ook voetgangers)….

Bron: bdw

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.