Trump haalt milieuregels auto’s onderuit

Donald Trump

Trump komt zijn beloften na (afb: Wiki Commons)

Al sinds zijn komst in het Witte Huis is de Amerikaanse president Donald Trump bezig wetgeving op het gebied van milieu en gezondheid te ‘versoepelen’. Nu heeft Trumps regering de milieuregels waaraan auto’s moeten voldoen duidelijk afgezwakt. Niet alleen milieuorganisaties maar ook de autofabrikanten zelf vinden dat een slecht idee.
De maatregel was al lang gelden aangekondigd maar nu ligt er dan eindelijk een voorstel. Deskundigen spreken van een van de voor het klimaat schadelijkste maatregelen van Trump. De nieuwe regeling zal nog deze lente van kracht moeten worden.
Tot nu toe gold dat het gemiddelde brandstofverbruik moet dalen naar 4,32 l/ 100 km in 2026. Daarvoor moest het brandstofverbruik jaarlijks met zo’n 5% omlaag. Dat resultaat zou alleen bereikt kunnen worden door de inzet van elektrische en hybride auto’s.
Onder de nieuwe regeling zou de vermindering jaarlijks nog maar met 1,5% bedragen. Dat zou betekenen dat het gemiddelde brandstofverbruik per auto in 2026 altijd nog 5,88 l/100 km zou zijn. Dat zou neer komen op een kooldioxideuitstoot van 136 g/km. Ter vergelijking: in de EU ligt die grenswaarde nu op 95 g/km (of 4,1 l/100 km). Volgens de New York Times zouden die Trump-auto’s in Amerika gedurende hun gebruiksduur bijna eenmiljard ton CO2 extra opleveren en 300 miljard l benzine meer gebruiken.
Trump zegt dat het om een lastenverlichting voor de Amerikaanse autoindustrie gaat. Hij zou daarmee een oude belofte aan die bedrijfstak inlossen. Volgens de Democratische voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Nancy Pelosi zal de beslissing de volksgezondheid schade toebrengen evenals de economie.

Achteruitgang

Deskundigen beoordelen de maatregelen als een grote stap terug op het terrein van het klimaatbeleid. “Van alle maatregelen ter versoepeling van de klimaatwetten is dit tot nu toe de grootste stap”, zegt David Victor van de universiteit van Californië in San Diego tegen de NYT. Het verkeer produceert in Amerika de meeste kooldioxide.
Ook de autofabrikanten zijn niet blij. Ze hadden gevraagd om minder vergaande maatregelen. Ze zijn bang dat die grenswaarde jarenlang gerechtelijk zal worden betwist, onder meer door ten minste twintig staten. Dat betekent voor de fabrikanten een lange tijd van onzekerheid. Bovendien zullen de Amerikaanse fabrikanten hun vieze auto’s niet naar andere landen mogen exporteren waar wel serieus wordt gewerkt aan de terugdringing van vervuiling en broeikasgasuitstoot.

Bron: der Spiegel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.