De Britse overheid heeft plannen om de verstoppingen op snelwegen op te heffen (voor zolang dat duurt). Die behelsen een programma dat zo’n 28 miljard pon kost (een dikke 30 miljard euro). Volgens de klimaatadviseur van de Britse regering Chris Stark kan die dat geld beter in glasvezel stoppen. Het is goedkoper en beter voor economie en klimaat om geld te stoppen in de uitbreiding van breedbandtelecommunicatie. vindt hij. Het idee dat tijdens de coronacrisis is gegroeid is dat we veel vaker vanuit huis moeten werken. Al die videovergaderingen van de laatste tijd hebben bewezen dat dat mogelijk is, vindt hij.
Volgens Stark zullen de mensen na de coronacrisis anders gaan werken. Hij denkt dat, zeker het woonwerkverkeer, niet zal stijgen maar afnemen. Zet geld voor asfalt om in fondsen voor glasvezel. Stark tegen de BBC: “De regering moet niet investeren in iets dat de kooldioxideuitstoot doet toenemen. Ik verwacht dat het videovergaderen het nieuwe normaal wordt. We hoeven niet zoveel te reizen als we tot nu toe gedaan hebben.”
Volgens hem is investeren in glasvezel (telecommunicatie, dus) economisch erg rendabel en hebben de mensen daardoor beter contact. “Je bespaart reistijd en verhoogt de productiviteit.” Stark zegt dat zijn comité expertise van psychologen heeft gebruikt om de bereidheid van mensen in te schatten om hun levens te veranderen.
De boodschap was dat hoe langer de verandering duurt hoe normaler die wordt. “Aanvankelijk zijn mensen tegen veranderingen, maar als ze aan de nieuwe situatie gewend zijn dan zien ze de voordelen en dan hebben ze weinig zin om weer terug te veranderen omdat ze de nadelen van de oude situatie zijn gaan inzien.” Hij denkt dat veel mensen zullen weigeren nog veel rond te trekken als dat niet strikt nodig is.
Hulp bedrijven
Volgens Stark kunnen nog andere investeringen in de infrastructuur de Britse regering uit de coronacrisis halen. Zo zou er geïnvesteerd moeten worden in oplaadstations voor elektrische voertuigen en zouden de tochtige Britse woningen moeten worden geïsoleerd. Dat zou een hoop banen opleveren in een land dat op weg is naar een economie zonder koolstof, stelt hij.
Hij vindt dat de regering oliebedrijven die kampen met de recessie en de lage olieprijs geen onvoorwaardelijke steun moet aanbieden. Aan die hulp zullen voorwaarden moeten worden verbonden, vindt Stark. “Voor vieze bedrijven zouden dat wel eens milieuvoorwaarden kunnen zijn. Dat zou ook de belangrijkste voorwaarde voor de luchtvaart moeten zijn.”
De regering zou de ruimte die de lage olieprijs biedt moeten nemen om de belasting op brandstof te verhogen. Stark hoopt dat de coronacrisis de overheid en het bedrijfsleven hebben geleerd dat je zult moeten betalen voor risico’s in de toekomst. “De overgang door de coronacrisis was ordeloos. De klimaatovergang moet soepel verlopen.”
Bron: BBC