“Dat de elektrische auto een positief effect heeft op het klimaat en de luchtkwaliteit in binnensteden, is bekend”, luidt de eerste zin van een Volkskrantartikel. Die kennis (?) zou ook hebben geleid tot verbroedering tussen “twee gezworen vijanden” de autokoepel Acea en de Europese transportorganisatie Transport & Environment. Beide hebben de handen ineen geslagen en er bij de Europese commissie op aangedrongen Europa snel te voorzien van miljoenen laadpunten voor elektrische voertuigen. Dat lijkt me van die milieuorganisatie een grote miskleun. Dat de elektrische auto een oplossing voor klimaatprobleem zou zijn is een mythe.De briefschrijvers roepen Brussel op ervoor te zorgen dat bij wet wordt geregeld dat er in 2024 minstens een miljoen openbare laadpunten zijn, en drie miljoen in 2029. Het vervelende is alleen dat dat zal leiden tot extra verbruik en dan is de vraag waar die elektrische energie vandaan komt: voor een belangrijk deel nog steeds van fossiele brandstof. Tja, daar gaan al onze goede voornemens.
Vrijwel iedereen hier in dit deel van de wereld ziet een auto als een eerste levensbehoefte, wat natuurlijk pertinente onzin is. De gemiddelde autorit is uitstekend fietsbaar en de fiets (niet elektrisch) is het perfecte vervoermiddel als je kijkt naar energieverbruik maar ook als je het gezondheidsaspect meeneemt.
Auto’s zijn niet alleen milieubelastend (ook de elektrische) en klimaatverpestend maar hebben ook nog eens een hoop andere nare kantjes, waar zelden of nooit over gesproken wordt. Dan heb ik het over verkeersslachtoffers, ruimtegebruik en gezondheidsaspecten (we rijden nota bene in de auto naar de sportschool). Dan heb ik het nog niet eens over de milieu- en grondstoffenbelasting die de productie van al dat moois (inclusief de laadinfrastructuur) met zich mee brengt en ook niet over het inefficiënte van autovervoer. Een auto weegt al gauw duizend kilo om, gemiddeld, 80 kilo te verplaatsen bij een bespottelijk laag energetisch rendement.
Minder slecht
Elektrisch rijden is niet goed voor het klimaat, maar op zijn best minder slecht. Als we allemaal elektrisch gaan rijden dan zullen er centrales moeten worden bijgebouwd, zonnepanelen extra moeten worden geplaatst, windmolens enz. Ik heb de berekening niet paraat, maar ik vraag me af Transport & Environment dat wel heeft. Ik ben benieuwd.
Wat mij betreft mogen alle personenauto’s terug naar de fabriek. De enige aanvaardbare auto is de vrachtwagen.
Bron: Volkskrant