De onafhankelijke universiteit van Barcelona heeft een rekenmodel ontwikkeld, aan de hand waarvan stadsbestuur-ders kunnen bepalen wat er nodig is om een stad fietsvriendelijk te maken. Het model vergelijkt verschillende acties en pikt daar die uit die het meeste effect hebben. Het rekenmodel is ontwikkeld voor Skopje in Macedonië en geeft ook een schatting wat de veranderingen aan extra stadsfietsers zal opleveren (voor wat het waard is, natuurlijk).
In het model passeren tal van mogelijkheden de revue die het die fietsers aangenamer moeten maken, zoals het aanpassen van de wegindeling, de aanleg van fietsroutes, van fietsenstallingen en verhuurpunten en de aanpassing van bestaande faciliteiten. Het model zou ook rekening houden met de houding van de bevolking tegenover het fietsen. “Er is een verschil tussen mensen die altijd fietsen of het nu sneeuwt of regent en mensen die alleen fietsen als het mooi weer is. Dit model houdt daar rekening mee en dat maakt het makkelijker te voorspellen wat de effecten van bepaalde maatregelen is”, zegt onderzoeker Roman Buil, ontwikkelaar van het rekenmodel.
Politici zijn niet gewoon dit soort modellen te gebruiken maar volgens de Barcelonese universiteit is het model enthousiast ontvangen in steden waar het is uitgeprobeerd. Dan gaat het om Skopje (dus, Zagreb in Kroatië en Yantai in China. Het project is een onderdeel van het FUPOL-project van de EU.
Bron: Alpha Galileo