Wachten voor een stoplicht is slecht voor je gezondheid, hebben onderzoekers van de universiteit van Surrey uitgevogeld. Dat komt doordat stationair draaiende auto’s meer fijn stof produceren dan rijdende auto’s en door de concentratie aan voertuigen. Gemiddeld brengen automobilisten 2% van hun rijtijd door bij kruisingen/stoplichten, maar doen daar 25% van hun fijnstofinname op. Over fietsers wordt niet gesproken.
Voor hun onderzoek gebruikten de wetenschappers een Ford Fiesta die een afstand van zes kilometer moest afleggen in het Engels plaatsje Guildford, waarbij 10 stoplichten of wachtsituaties moest worden genomen. Ze reden die route met open en dichte ramen, met uit- of ingeschakelde ventilatie enz. Ze maten deeltjes in grootte variërend tussen 5 en 560 nanometer (1 nm is eenmiljardste meter). Bij verkeerslichten steeg de concentratie fijnstof duidelijk. Daar werd de concentratie aan fijnstof tot 29 keer groter. Het helpt dan wel als je de ventilatie uitzet en, uiteraard, de ramen dicht laat. Het lijkt er op dat de kwaliteit van de lucht in de auto bijna altijd slechter is dan in de omgeving. Binnen in de auto wordt de lucht maar matig ververst en bovendien dragen kwalijke dampen van onder de motorkap en de tank ook niet bij aan een verbetering van de binnenatmosfeer. Ook fietsers en voetgangers hebben last van fijnstof, waarschijnlijk meer dan automobilisten doordat ze lichamelijke inspanning leveren en daardoor dieper en vaker in- en uitademen. Dat lijkt me een pleidooi voor het verbieden van autoverkeer in steden.
Bron: bdw