Duitsland wil dat in 2020 daar zo’n miljoen elektrische auto’s rijden. Dat zijn er nu 27 000, dus er moet wel wat gebeuren. Een van de beperkende factoren bij een wijdere verspreiding van de E-auto is de accu: te zwaar en te weinig ‘pit’. Het Duitse bedrijf Bosch zou een lithium-accu in huis hebben, die, bij eenzelfde gewicht als de concurrente, dubbel zo veel energie kan opslaan. Met die nieuwe lithium-accu’s zou de E-auto een actieradius van 300 km krijgen (zou nu 150 km zijn). Dat zou het bedrijf gelukt zijn door niet langer grafiet als anodemateriaal te gebruiken, maar pure lithium.
Normaal worden de lithium-ionen in de accu opgeborgen in een elektrode van het relatief zware grafiet (een vorm van koolstof). Dat beschermt het zeer reactieve lithium voor een direct contact met het elektrolyt. Het grafiet zou lithium-accu’s zwaar maken (lichter dan loodaccu’s, dat wel). Bosch schijnt nu een anode in huis te hebben, die geheel uit lithium bestaat. De afscherming van het directe contact met het elektrolyt wordt nu geleverd door een nanoporeuze polymeer. Het schijnt dat met de aankoop van de jonge Californische onderneming Seeo het Duitse bedrijf de beschikking heeft gekregen over de noodzakelijke technologie. Bosch denkt dat de ‘lichtgewicht-accu’s’ te produceren zijn met de bestaande productie-eenheden. Ze zouden niet duurder zijn dan de huidige lithium-accu’s. Overigens zal het nog vijf jaar duren voor het nieuwe type op de markt zal verschijnen, verwacht Bosch.
Bron: bdw