Nadat onderzoekers van de universiteit van Texas nog onlangs de komst van de natriumbatterij naar de markt dichterbij hebben gebracht, melden nu ook Franse onderzoekers een natriumbatterij te hebben ontwikkeld. De natriumionbatterij zou de ‘opvolger’ van de lithiumionbatterij moeten worden. Lithiumbatterijen zijn inmiddels de favoriete stroomleveranciers in allerlei mobiele toepassingen of voor energieopslag, maar lithium is een relatief zeldzame grondstof. Daar heeft het chemisch verwante natrium geen last van. Het zou voor het eerst zijn dat een natriumbatterij in de gangbare 18650-vorm is gemaakt. Mij zegt dat niets (die 18650), maar het schijnt een batterij te zijn die 1,8 cm in doorsnee is en 6,5 cm lang (net iets anders dan de AA)
Er wordt al sedert 1980 aan die natriumbatterijen gesleuteld. Onderzoekers van RS2E hebben zich daar twee jaar geleden op gestort. Op basis van het ontwerp van lithiumionbatterijen hebben ze een batterij geconstrueerd, waarbij metaalionen voor de ladingoverdracht zorgen. De eerste vraag die beantwoordt moest worden: hoe ziet de positieve elektrode er uit (de kathode). Daar zijn zes labs van RS2E mee bezig geweest. Kennelijk zijn ze daar uit gekomen. Hoe, dat vertelt het persbericht niet. Zes maanden zijn gemoeid geweest met het maken van het kennelijk in de industrie bruikbare 18650-formaat. De uitkomst zou een batterij zijn met ‘bemoedigende’ resultaten, zo melden de Fransen. De energiedichtheid bedraagt 90 Wh/kg (li-ion-batterijen scoren nu 150 Wh/kg maar lagen aanvankelijk ook op dat niveau). De natriumbatterij zou meer dan 2000 keer op te laden zijn. De batterij zou snel zijn op te laden, maar ook te ontladen, wat zou betekenen dat ze ook voor elektrische voertuigen geschikt is. Hij zou nu zaak zijn de batterij verder te verbeteren en geschikt te maken voor massaproductie.
Bron: Futura-Sciences