Zelfbewegers zouden wel eens slecht voor milieu kunnen zijn

ZelfbewegersZelfbewegers, zelfrijdende auto’s, zouden wel eens slecht voor het milieu kunnen zijn, denken onderzoekers. Dat komt doordat zelfrijdende auto’s het gebruik zouden kunnen stimuleren, waardoor de beloofde milieuvoordelen kleiner zouden zijn dan verhoopt of zelfs volledig zouden verdwijnen. De brandstofwinst door efficiënter gebruik van de wegen en de toename van de verkeersveiligheid worden als de grote pré’s van zelfbewegers gezien.
“Ongetwijfeld leidt voertuigautomatisering tot een hogere efficiëntie”, zegt onderzoeker Zia Wadud van de universiteit van Leeds (Eng),”, maar als je kunt werken, ontspannen en zelfs vergaderen in je auto dan verandert het gebruik. Dat kan gevolgen hebben voor het energieverbruik en het milieu door het verkeer.” In hun onderzoek keken de wetenschappers naar gegevens over autogebruik, rijbewijzen en de rijkosten om de energievraag te kunnen berekenen bij verschillende niveaus van automatisering op de Amerikaanse wegen in 2050.
Zelfbewegers hebben voordelen boven door de mens bestuurde auto’s. Zo zou de verandering van rijstijl 0 tot 20% energiewinst kunnen opleveren, doorstroming van het verkeer 0 tot 4%, beter gebruik van de ruimte (met als bonus het uit-de-wind-houden) 4 tot 25%, minder schaderisico (waardoor auto’s lichter kunnen zijn) 5 tot 23% en minder nadruk op pittige wagens 5 tot 23%. Daar tegenover staat een grote min: hoger gebruik (5 tot 60%). Wadud: “Mensen kiezen nu een trein om te kunnen werken of te ontspannen. Het besturen van een auto maakt de kosten uit van die keuze. Bij de trein zijn de kosten het feit dat je op een tochtig perron moet staan. Als je in een auto kunt ontspannen die zelf veilig rijdt, dan verandert dat het plaatje.” Mensen die nu niet of moeilijk met de auto kunnen, zoals ouderen of beperkten, zullen dan vaker de auto nemen. Die invloed schatten de onderzoekers als een stijging van 2 tot 10%, hogere maximumsnelheden (7 tot 22%), meer apparatuur in de auto (0 tot 11%).
Nog moeilijk in te schatten valt hoe autodelen beïnvloed wordt door de zelfbewegers. De onderzoekers hebben dat positieve effect op het energieverbruik vrij hoog ingeschat: 21 tot 45%. “Voertuigautomatisering heeft tegenstrijdige effecten”, zegt medeonderzoeker Don MacKenzie van de universiteit van Washington. Aan de ene kant kan het mensen aanmoedigen om meer te reizen maar tegelijkertijd maakt dat het eenvoudiger om zaken in te voeren als rekeningrijden waardoor die effecten kunnen worden tegengegaan.”

Volgens de onderzoekers kunnen de energievoordelen vooral geoogst worden als de auto het nog niet helemaal alleen af kan. Dan verandert de afweging om al of niet de auto te nemen niet veel. Ze raden de overheid dan ook aan niet te hard te trekken aan de volledige automatisering, maar te mikken op automatiseringsaspecten die voordelen voor het milieu hebben. Als de zelfbeweger de norm wordt dan zal de overheid moeten ingrijpen, denken de onderzoekers. Al dat gepraat over zelfrijdende auto’s laat echter onverlet dat qua energiezuinigheid en milieuvriendelijkheid er niets boven een fiets gaat. Ook nog eens goed voor je gezondheid. Leve de fiets.

Bron: eScience News

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.