Het Japanse bedrijf Honda komt met een automodel die rijdt op brandstofcellen. Het model, de Clarity, biedt plaats aan vijf personen en is nogal aan de prijzige kant: rond € 60 000. De doelstelling het eerste jaar is bescheiden. Honda mikt op tweehonderd auto’s, die zullen worden verhuurd aan overheidsorganisaties.
Brandstofcellen zijn al vele tientallen jaren beloftevol. In deze systemen wordt de verbranding van waterstof direct omgezet in elektrische energie. Je zou het als een omgekeerde batterij kunnen zien. Het idee van de brandstofcel is al heel oud en stamt ergens van het eind van de negentiende eeuw. Het voordeel van een brandstofcel boven een accu is dat je moet tanken en niet opladen. De elektrische energie ontstaat bij de verbinding van de brandstof (in principe altijd waterstof) met zuurstof. Het verbrandingsproduct is water. De Clarity heeft een actieradius van 750 km. Honda schijnt er in geslaagd te zijn de brandstofcellen ‘pittiger’ te maken en te verkleinen, waardoor er voor een passagier extra plaats is. Honda streeft er naar dat in 2030 tweederde van de voertuigen die het bedrijf maakt ‘emissieloos’ zijn (wateruitstoot wordt kennelijk niet als emissie gezien).
Ook andere autofabrikanten hebben inmiddels brandstofcelauto’s. Toyota startte vorig jaar al met de verkoop. Volkswagen, Hyaundai, GM en Mazda schijnen die ook al in de catalogus te hebben.
Bron: ABC News