De eerste proefrit in Nederland met zo’n vijftig zelfbewegers op de A2 van Amsterdam naar Beesd in Gelderland en terug, is geslaagd genoemd. “Het ging hartstikke goed, er zijn geen brokken gemaakt”, vertelt Stijn Otten, directeur innovatie bij leasemaat-schappij Business Lease, na afloop van de proef.De auto’s reden in groepjes van zes wagens tussen het overige verkeer. Dat is nog niet eerder gedaan. De zelfsturende auto’s van de merken BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo bepalen zelf hun snelheid en de afstand tot hun voorligger, maar de menselijke bestuurder kan nog steeds zelf het stuur ter hand nemen. “Zelf reed ik in een Tesla en ik heb niet in hoeven te grijpen. Ik hoefde het stuur maar twee keer aan te raken en niet vanwege de techniek, maar omdat dat volgens de wet nog moet”, aldus Otten.
Als een andere automobilist zich in het pelotonnetje zelfbewegers wurmt, remmen de auto’s erachter zelf af zodat ze weer genoeg afstand hebben. Als de ‘verstoorder’ weer weg is, herstelt het groepje zich vanzelf. Tijdens de test remden enkele bestuurders toch ook nog zelf, in plaats van de automatische remfunctie af te wachten. Dat heeft uiteraard te maken met gewenning en waarschijnlijk ook enig ongeloof. In een filmpje van NH-tv loopt ook een blinde/slechtziende op zo’n zelfbeweger af. Mij is onbekend of hij achter het stuurwiel heeft plaatsgenomen.
De proef is bedoeld om de voordelen en nadelen van deze zelfsturende auto’s in kaart te brengen. Volgens de onderzoekers zijn de meeste verkeersongelukken het gevolg van menselijke fouten. De komst van zelfbewegers zou de kans op verkeersslachtoffers verminderen, maar de ervaring met die zelfrijdende auto’s is nog miniem.
Bron: De Morgen