Volkswagen kreeg de naam en de blaam, maar de meeste dieselauto’s zijn viezer dan de gewraakte diesels van de Duitse fabrikant. Diesels van Fiat, Suzuki en Renault braken tot vijftien maal meer stikstofoxiden uit dan wettelijk in de EU is toegestaan, zo blijkt uit een onderzoek van Transport & Environment. Geen enkel merk zou voldoen aan de jongste EU-normen (Euro 6). Volkswagen blijkt zelfs een van de minst slechte diesels te maken.
“Als je naar de uitstoot van andere merken dan Volkswagen kijkt, dan zie je dat er geen echt schone auto’s gemaakt worden”, zegt Greg Archer van T&E. “Volkswagen is niet de fabrikant van diesels met de hoogste uitstoot en deze uitkomst is een schande voor de Europese regelgeving.”
T&E analyseerde de uitlaatgassen van 230 dieselmodellen in een rijomgeving die lijkt op de echte wereld en niet de kunstmatige die bij de EU-tests gebruikt worden. Fiat en Suzuki (met Fiat-motoren) emitteren vijftien keer de Euro-normen voor stikstofoxiden, Renault-Nissan veertien keer en Opel-Vauxhall tien keer. Het wrange is dat de nieuwe modellen de wet niet overtreden en dat de diesels aan alle regels voldoen, maar de auto’s mogen alleen maar op de weg omdat er zo’n groot verschil is tussen de labtests en de uitstoot op de weg. Vanaf september vorig jaar moeten alle nieuwe diesels voldoen aan de Euro 6-norm met een maximale uitstoot van 0,08 g NOx per km (Euro 5: 0,18)
Vieze diesels
Volgens T&E zijn er zo’n 29 miljoen vieze diesels in Europa en dat aantal groeit nog steeds. Een diesel is in de opvatting van de organisatie smerig als de NOx-uitstoot meer dan drie keer de norm is. Volgens Archer zouden die allemaal moeten worden teruggeroepen, gegeven de gemiddelde levensduur van 17 jaar.
De autofabrikanten zijn zich van geen kwaad bewust.
De EU zou de regels strenger willen (laten) handhaven. Auto’s die vanaf volgens jaar twee keer de norm uitstoten zouden niet meer verkocht mogen worden. Volgend jaar zou er een test komen die de uitstoot van auto’s onder echte omstandigheden meet. Ik moet het nog zien.
Bron: the Guardian