Voor zover ik het begrijp gaat het over een Duits overheids-project (FastStorageBW II) waaraan het Fraunhofer-instituut en de batterijfabrikant Varta aan meewerken. De zogeheten PowerCaps zouden de laadeigenschappen van een supercondensator hebben en een opslagcapaciteit als van een loodaccu.
Volgens Joachim Montnacher van het Fraunhofer-instituut zou de ‘supercondensatorbatterij’ tien tot twaalf jaar mee gaan, honderd keer meer laad-/ontlaadcycli doorstaan dan ‘gewone’ oplaadbare batterijen en bestand zijn tegen temperaturen tot 85°C. Daar komt nog eens bij dat de batterij weken niet gebruikt kan worden zonder noemenswaardige (zelf)ontlading. Kortom, wanneer komt het ding op de markt?
Hinderpaal
Voorlopig is de grote hinderpaal nog de productie. “We maken het voor fabrikanten mogelijk met een tussenstap te beginnen, iets wat zit tussen het lab en een grootschalige productie”, zegt Montnacher wervend. “Zo kunnen we de ideale omstandigheden vinden voor een grootschalige productie.” Die aanpak zou de opschaling naar grootschalige productie met meer dan 50% bekorten.
Voorlopig is alles wat de productie betreft nog vrij maagdelijk. Uiteraard is de prouctie gestroomlijnd, maar het is goed mogelijk dat hier en daar een medewerker onaffe producten van de ene machine naar de ander moet brengen. Informatisch schijnt de kleinschalige productie redelijk dichtgetimmerd te zijn. De diverse producitestappen communiceren met elkaar en de resultaten worden ter analyse opgeslagen. Daarbij kan ook gekeken worden waar het ontbreekt aan informatie of waar die overbodig is.
Dat zijn natuurlijk leuke en aardige dingen, maar de buitenwereld wil natuurlijk weten hoe die supercondensatorbatterij in elkaar steekt. Daar vertelt Fraunhofer weinig in het persbericht. Dat gaat meer over de manier van produceren (Industrie 4.0) dan het product. Ook belangrijk, natuurlijk, maar wat minder spannend (vind ik)
Bron: Alpha Galileo