Onderzoekers van de universiteiten van York (GB) en Colorado (VS) en van IASA in Wenen hebben na onderzoek van de elf belangrijkste automarkten (meer dan 80% van alle verkopen in 2015) berekend dat dieselauto’s 50% meer stofoxiden uitstoten dan werd aangenomen op basis van de officiële garagetests: 13,2 miljoen ton in plaats van 8,6 miljoen ton.
Volgens onderzoeker Chris Malley van de universiteit van York op oogsten en menselijke gezondheid. “We denken dat invoering van de nieuwe normen het oogstverlies van Chinese tarwe en maïs en Braziliaanse soja met 1 tot 2% kan verminderen. We praten dan wereldwijd over viermiljoen ton oogst.”
Stikstofoxiden zijn een belangrijke luchtvervuilers. Volgens Joshua Miller van de internationale organisatie van schoon vervoer ICCT zijn zware voertuigen zoals bussen en vrachtwagens de grootste boosdoeners. Die zouden verantwoordelijk zijn voor ruim driekwart van de extra vervuiling. “Vijf van de elf markten die we bekeken – Brazilië, China, de EU, India en de VS – produceren daar 90% van. De EU is voor de lichtere voertuigen verantwoordelijk voor 70% van de extra vervuiling.”
De onderzoekers schatten het aantal voortijdige overlijdens door dieseluitlaatgassen in 2015 op 30 000 in de elf onderzochte markten. De meeste daarvan leefden in de EU, China en India. Wereldwijd schatten de onderzoekers dat dieselemissies in 2040 verantwoordelijk zullen zijn voor ruim 180 000 vroegtijdige overlijdens, tenzij er drastische maatregelen worden getroffen.
Bron: EurekAlert