Hersenstimulering met behulp van stroompjes door de schedel mag zich in een groeiende populariteit verheugen, maar nieuw onderzoek zou aannemelijk hebben gemaakt dat die weinig tot niets bijdraagt aan de hersenfunctionaliteit.
Transcraniële directestroomstimulering wordt deze methode in het wetenschappelijke bargoens genoemd. “Wij vonden dat die hersenstimulering bij ouderen die vier weken lang geheugenoefeningen deden geen resultaat had op de cognitieve vaardigheden” stelt Martin Lövdén van het Karolinska-instituut en de universiteit van Stockholm. “Dat is niet alleen van belang voor wetenschappers, maar ook voor studenten die hun examens willen halen of de gepensioneerde zich moet herinneren zijn pillen te nemen. Dat is een breed publiek. Het is van het grootste belang fictie van feiten te scheiden.”
Ons werkgeheugen zou aan de basis liggen van fundamentele leerprocessen. Je kunt dat werkgeheugen beter maken, maar het is nog niet duidelijk of dat ook geldt voor andere cognitieve processen.
65+
De onderzoekers deden hun experimenten bij 123 gezonde 65-plussers (max 75), die een geheugentraining deden van vier weken. Alle deelnemers werden voortdurend getoetst. Een experimentele groep oefende op taken die tot doel hadden hun geestelijke inbeelding te vergroten evenals hun mogelijkheid tussen taken te wisselen. De actieve controlegroep oefende op taken die gericht waren op het begripsvermogen.
Als ze hun oefeningen hadden gedaan, kregen sommige deelnemers gedurende 25 minuten een transcraniële hersenstimulering met stroom. De controlegroep kreeg ook 25 minuten iets op hun hoofd, maar de effectieve stimuleringstijd was slechts 30 s.
Het bleek dat de deelnemers na afloop van de geheugentraining inderdaad vooruit waren gegaan, maar er was geen enkel effect van de hersenstimulering te vinden. Als de onderzoekers hun gegevens vergeleken met die van zes andere studies, vonden ze weer geen bewijs dat transcraniële elektrische hersenstimulering gunstig uitwerkt op de cognitieve vaardigheden.
Lövdén: “Dat bewijst maar weer eens hoe weinig we weten van de mechanismes van transcraniële elektrische hersenstimulering op het menselijk leervermogen. Het is een aanmoediging voor de wetenschap die mechanismes te achterhalen voor we die techniek ook daadwerkelijk gaan toepassen.”
Bron: EurekAlert