Werk onderhanden (gehad):
* De glazen maatschappij. Artikelen gemaakt voor sync.nl Stuur me een bericht (of bel + 31 (0)20 676 6230 of 06 49 985 400): Identiteitsdiefstal melde zich bij mij. Het leven uit een blokkendoos
Biologie heeft zich de laatste 30 jaar steeds meer ontwikkeld in de richting van de nanowereld; tot voor niet zo heel lang geleden het domein van natuur- en, meer nog, scheikunde. Onder meer door de ontwikkeling van allerlei verfijnd instrumentarium (zoals de atoomkrachtmicroscoop) is het nu niet alleen mogelijk geworden op die moleculaire schaal waar te nemen, maar ook om te manipuleren. Die waarneming en manipulatie op de nanoschaal geeft steeds beter inzicht in de complexe processen die er in en tussen cellen plaatsvinden.
Bazel ligt vlak bij het drielandenpunt Duitsland/Frankrijk/Zwitserland. Toch is dit stadje erg Zwitsers: netjes en duur. Ze hadden daar in Bazel bedacht dat ze erg goed in nanotechnologie zijn en hadden daarom een toom wetenschapsjournalisten uitgenodigd om naar hun kleinoden te komen kijken. Nanotechnologie is een modewoord dat als vlag voor heel wat oude wetenschap dient, maar af toe gebeurt er toch wel wat aardigs op dit terrein. De Uni Basel, hoe kan het ook anders, heeft een eigen nano-instituut waar de hooggeleerde prof.dr.Christoff Gerber de skepter zwaait. Gerber is met Gerd Binning de uitvinder van de atoomkrachtmikroskoop. En dat wil hij weten. Als je denkt dat de atoomkrachtmikroskoop een apparaat is waarmee je plaatjes op atoomschaal kunt maken, dan heb je gelijk. Maar je kunt met zo'n ding veel meer: je kunt het als analyse-apparaat voor, bijvoorbeeld, moeilijke eiwitten gebruiken, als uitvogelaar van de DNA-sequentie, als injectiespuit voor cellen en als geheugenopslag (zie foto). Dat vertelt de grote Gerber je dan op topsnelheid. Of je kunt er de aanwezigheid van water op Mars mee vaststellen. Bazel heeft ook een heuse synchotron (SLS, Swiss Light Source). Kom daar in het wereldse Amsterdam maar eens om. Daar doen ze slimme dingen met röntgen, zodat je nu ook, bijvoorbeeld, tumoren in beeld kan krijgen. En Bazel heeft Jean Tinguely. Jean Wie, hoor ik zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik eind juni naar Bazel ging ook nog nooit van deze man had gehoord. Hij blijkt de peetvader van de Mobiele Kunst te zijn. Toen ik in Bazel wat rondliep (Erasmus ligt er begraven) kwam ik een fontein tegen met allerlei bewegende dinkskes. "Typisch Engels" , zei ik tegen een Engelse collega. "Van die frutsels die nergens nuttig voor zijn." Die collega was het met me eens. Dat bleek het voorplein van het Jean Tinguely-museum te zijn. Dat heb ik gemist. Een paar weken later moest ik Mark Bischof interviewen. Laat deze Nederduitse kunstenaar (hij is in Duitsland geboren) nou de Nederlandse 'Tinguely' zijn. Het toeval moet gestuurd zijn. Bischof doet aan knikkerbanen. Ook heel nutteloos, maar wel fascinerend. Daar kan geen atoomkrachtmikroskoop tegen op. Joost Conijn
Joost Conijn wordt gezien als kunstenaar. Hij had een expositie in het toch niet misselijke Boymans-Van Beuningen in Rotterdam. Dan moét het wel een kunstenaar zijn. Daar stonden zijn auto en zijn vliegtuig dat in Tjechië ter aarde stortte. Als je zijn films bekijkt dan ziet het er eerder uit als een jongen die graag knutselt en niet per se uit is op de meest voordehandliggende oplossing. Een jongen die zijn dromen waar maakt. Ik wil vliegen. Bouw dan een vliegtuig. En waarempel, hij blijkt de lucht in te gaan. Een kunst, maar is dat ook kunst? Is het belangrijk dat te weten? De Belgische maker van 'mobielen' Panamarenko, waar Conijns werk sterk aan doet denken, bouwt ook vliegende dingen die intrigeren. Misschien ook omdat die zelden functioneren. Wat dat betreft doet Conijn het beter. Zijn auto rijdt, zijn vliegtuig vliegt.
Cijfers liegen
Jaarlijks worden vele tere kinderzieltjes geteisterd door de Citotoets. Maar ook nogal wat veelbelovende carrières worden in de knop gebroken door een slecht gemaakte iq- of vaardigheidstest. Terwijl die aan de tests opgehangen puntenschalen volgens 'natuurkundig' psycholoog Ewald Vervaet op geen enkele wijze een wetenschappelijk fundament hebben, wordt daaraan tot in de Tweede Kamer een absolute waarde toegekend als waren het graden Kelvin of Pascals per vierkante meter. Het Nederlands Instituut van Psychologen brandt zich niet aan een weerlegging van de kritiek van Vervaet ('oude koek', volgens het NIP). Er zijn te veel psychologen in die testindustrie werkzaam en die werkgelegenheid laat je niet in de waagschaal stellen door hun zekerheden op losse schroeven te zetten. Lees het artikel...
Keltische tijger brult
Hamburg is beslist niet één van de aantrekkelijkste steden van Duitsland. Veel fraais is er, buiten het stadhuis, niet te aanschouwen; zeker niet als de lucht grauw en vochtig is. Maar Hamburg is ook een deelstaat van de bondsrepubliek Duitsland én een oude hanzestad die kampt met de teloorgang van eens omvangrijke scheepsbouw. Innovatie is ook daar het statelijke dogma en Airbus moet de pijn uit het verleden verzachten. Het Airbusterrein is inderdaad niet kinderachtig, maar het lijkt wel of de Fransen de Duitsers slechts de krummels van het gigantische A380-project hebben bedeeld. De Duitsers mogen zich met het cabine-ontwerp bezighouden, pijpen- en buizenwerk, terwijl het veel geilere cockpitontwerp voor de Fransen is. Een Duitse hoogleraar van de Hochschule für angewandte Wissenschaften (HAW) vertelde me dat zo langzamerhand alle technisch aantrekkelijke deelprojecten van de A380 naar Toulouse zijn verkast. En die lieve Duitsers schijnen de Spaanse partners te hebben geleerd hoe je vezelversterkte komposieten maakt. De Spanjaarden wonnen de aanbesteding en nu komt dat vezelversterkte staartstuk van de A380 naar Hamburg waar het aan de overige rompdelen wordt geklonken. innovatiestress
Gek toch, Duitsland zo dicht bij en toch zo ver weg. Alles wat we hier te horen en te lezen krijgen, komt uit Amerika (in Duitsland is dat al niet anders) en je moet dus even een paar honderd kilometer naar het oosten reizen om te ervaren wat er aan de hand is. Rusland herbezocht
Eind september 2003 heb ik gedurende een week met een aantal buitenlandse wetenschapsjournalisten in en nabij Moskou enkele wetenschappelijke instituten bezocht. Een nieuwe kultuurschok was mijn deel (nadat ik die vijftien jaar eerder ook al had gehad). Ik weet niet of het een verbetering is. Moskou is tegenwoordig vergeven van de auto's, die een gemiddelde snelheid van zo'n tien tot vijftien kilometer per uur halen. Er wordt als een waanzinnige gebouwd (vaak hoog en protserig). Anders dan 'bij ons' zijn de onderzoekers in Moskou (e.o.) vaak oude mannen met een oudijzerwinkel. De meesten zijn weggelopen de laatste tien jaar: naar lonender bezigheden of naar het veel beter betalende buitenland. |